Danske skolebørn er blandt de børn i Europa, der sjældnest oplever mobning

25.04.2019
Andelen af skoleelever, der bliver mobbet eller mobber andre, er faldet så markant, at danske børn nu er blandt de børn i Europa, der sjældnest oplever mobning. Det viser Skolebørnsundersøgelsen 2018 fra Statens Institut for Folkesundhed.

Ifølge Skolebørnsundersøgelsen er det i dag omkring hver tyvende elev, der oplever at blive mobbet mindst et par gange om måneden. I 1998 var det omkring hver tredje 11-årige elev og hver femte 15-årige.

Med de nye lave andele af skolemobning placerer Danmark sig i top i Europa blandt de lande, hvor færrest børn mobber eller deltager i mobning eller bliver udsat for mobning. Danmark er kun overgået af blandt andet Sverige og Island, hvor der er endnu mindre mobning end i Danmark.

Skolebørnsundersøgelsen viser også, at hvor det for cirka 20 år siden var tæt på halvdelen af de 13-15-årige drenge, der jævnligt mobbede andre børn eller deltog i mobning, er det i dag tre procent blandt drengene, der mobber.
Se Ugens tal

Klik her