De veluddannedes børn drikker mest. Det fremgår af en ny rapport om alkohol blandt unge.

13.08.2018

De elever, der drikker mest, adskiller sig fra deres kammerater, som drikker mere moderat, på en lang række områder. De sover dårligere, de har langt flere negative oplevelser med alkohol – og deres forældre er bedre uddannede og tjener mere.

Det fremgår af en ny rapport om alkohol blandt gymnasie- og erhvervsskoleelever, som Statens Institut for Folkesundhed har udarbejdet for Sundhedsstyrelsen.

Rapporten viser, at omkring hver femte elev drikker langt over det anbefalede, og endda over det niveau man kalder højrisikogrænsen, som er 14 genstande om ugen for kvinder og 21 for mænd. Men samtidig viser rapporten også, at flertallet blandt eleverne har et lavt alkoholforbrug.

Se rapporten her