Ny rapport: Ta’ Cyklen Danmark gav en samfundsøkonomisk gevinst på over 370 mio. kr.

12.12.2018

Danmarks første nationale cykelkampagne Ta’ Cyklen Danmark har i den grad fået danskerne op på pedalerne til fordel for både folkesundheden og samfundsøkonomien.

I løbet af de to år, hvor kampagnen løb af stablen, blev det til 21 mio. ekstra cykelture på de danske cykelstier. De mange ekstra tilbagelagte kilometer skruede op for sundheden og betød samtidig længere levetid, og dét udløste en bonus for samfundsøkonomien i form af et overskud på 372,7 mio. kr.

Det fremgår af en rapport, som Statens Institut for Folkesundhed har udarbejdet for Kræftens Bekæmpelse.

I rapporten kan man se den cost-benefit-analyse, som Statens Institut for Folkesundhed har lavet. Den opgør og sammenholder de omkostninger og gevinster, der har været i forbindelse med kampagnen. Analysen inkluderer kampagneomkostninger, forøget risiko for skader og ulykker, sundheds- og levetidseffekter, kørselseffekter og offentlige omkostninger

Fysisk aktivitet forebygger

Det er kendt, at regelmæssig fysisk aktivitet forebygger en række alvorlige sygdomme for eksempel hjerte-kar-sygdomme, type 2 diabetes, metabolisk syndrom, overvægt og en række kræftsygdomme, herunder brystkræft, livmoderkræft og tyktarmskræft.

Samtidig er fysisk aktivitet en vigtig faktor for forebyggelse af overvægt, som i sig selv øger risikoen for en lang række kræftformer.

Læs mere om kampagnens resultater på Kræftens Bekæmpelses hjemmeside her.

Vil du vide mere?

Find rapporten her