Ugens tal: Risikoen for at udvikle sclerose afhænger af, hvor man er født eller opvokset i Danmark

01.08.2018
For første gang har forskere kortlagt, hvor i Danmark personer med sclerose er født eller opvokset.

Kortlægningen viser, at personer, der er født eller opvokset i eller omkring Aarhus, Favrskov, Randers og andre midtjyske byer samt Nyborg, Esbjerg og Thyholm har markant større risiko for at udvikle sclerose end landsgennemsnittet.

Til gengæld har borgere, der er født eller opvokset på Lolland, Juelsminde og nord for Aalborg, en lavere risiko end landsgennemsnittet. Det gælder også dem, der er født eller opvokset i København og omegn.

Det er Statens Institut for Folkesundhed, der har udarbejdet kortlægningen. Formålet har været at afprøve en teori om, at det især er i barndommen eller ungdommen, at man eksponeres for noget, som øger risikoen for senere i livet at få sclerose.

Læs Ugens tal her