Statens Institut for Folkesundhed har eksisteret siden 1950 og har skiftet navn to gange.

1950

Dansk Tuberkulose Index, DTI, etableres som en selvejende institution af blandt andet Sundhedsstyrelsen og Dansk Tuberkuloselægeselskab. DTI igangsætter store tuberkuloseundersøgelser i befolkningen.

Staten overtager driften af DTI.

1974

DTI skifter navn og formål, da forskningen i tuberkulose indstilles. Instituttet hedder nu Dansk Institut for Klinisk Epidemiologi, DIKE, og er et selvejende institut under Indenrigs- og Sundhedsministeriet. DIKE udfører sygdomsregistrering og epidemiologisk forskning, som er af samfundsmedicinsk betydning, og har et tæt samarbejde med Sundhedsstyrelsen.

Instituttet optages på finansloven.

1999

Instituttet skifter navn for anden gang siden 1950. DIKE bliver til Statens Institut for Folkesundhed, SIF.

2007

Instituttet fusioneres med Syddansk Universitet og hører ikke længere under Indenrigs- og Sundhedsministeriet.

Sidst opdateret: 22.08.2023