Mulige bivirkninger ved HPV-vaccine blandt nordiske piger og drenge: Påvirker det uddannelsesforløbet?

Human papillomavirus (HPV) er en hyppig årsag til seksuelt overførte infektioner og visse højrisiko HPV-typer forårsager livmoderhalskræft. HPV-vaccinationer blev inkluderet i de nationale børnevaccinationsprogrammer i de nordiske lande mellem 2009 og 2013. I Danmark er andelen af piger, der bliver vaccineret faldet markant de seneste år, mens andelen har været stabil eller stigende i de øvrige nordiske lande.

Alle vaccinationer har bivirkninger, men de fleste bivirkninger er ikke alvorlige. I nogle lande diskuteres det, om HPV-vaccinen har alvorlige bivirkninger, og i Danmark er antallet af indrapporterede potentielle bivirkninger af HPV-vaccinen steget markant de seneste år. Samme stigning er ikke set i de øvrige nordiske lande.

De nordiske lande giver unikke muligheder for at lave sammenligner på tværs af lande med meget ens populationer og sundhedssystemer, men med markante forskelle i andelen af kvinder, der bliver vaccineret og markante forskelle i antallet af indrapporterede bivirkninger.

Formål

Uspecifikke symptomer, der kan være relateret til HPV-vacciner, er karakteriseret ved at være svære at give præcise diagnoser af, er ikke godt registreret i registre og kan være påvirket af særlig opmærksomhed i befolkningen. I dette studie vil vi i stedet fokusere på, om de vaccinerede piger og drenge påvirkes på deres uddannelsesmæssige resultater, da de vil være påvirket af potentielt alvorlige bivirkninger ved HPV-vaccinen og ikke være påvirket af særlig opmærksomhed i befolkningen. Vi vil også undersøge, om HPV-vaccinerede piger og drenge påvirkes af deres tilknytning til arbejdsmarkedet og overførselsindkomster, samt om de har flere kontakter med sundhedsvæsenet.

Metode

Vi vil inkludere registeroplysninger fra fire nordiske lande: Danmark, Finland, Norge og Sverige med de fødselsårgange, der har indgået i vaccinationsprogrammerne. En stor del af projektet angår at indsamle og gøre data fra de fire lande sammenlignelige og undersøge, om resultaterne er ens på tværs af de fire lande.

Uddannelsesmæssige resultater kan være påvirket af mange faktorer, for eksempel andre sygdomme og forældres baggrund. Disse faktorer vil blive inddraget i analyserne for at mindske disse forskelle.

Projektet har potentialet til at påvirke både på det nationale, nordiske og internationale niveau, da der er bekymring, om HPV-vaccinen kan have alvorlige bivirkninger.

Projektperiode

2018-2023

Samarbejdspartnere

Københavns Universitet, Karolinska Instituttet (Sverige), National Institute of Health and Welfare (Finland), Norwegian Institute of Public Health (Norge) og Statens Seruminstitut.

Bevillingsgiver

Kræftens Bekæmpelse er bevillingsgiver på dette projekt.

Sidst opdateret: 21.03.2023