Skip to main content
DA / EN

Brugerdreven værdiskabelse af sundhedsdata

Projektet ønsker at undersøge, hvordan bruger- og forretningsindsigt kan kombineret med kunstig intelligens og dermed lette værdiskabelse ud fra sundhedsdata i den private og offentlige sektor?

Projektet bygger på fire discipliner: brugernes behov, innovative forretningsmodeller, humanteknologisk interaktion og maskinindlæring.

Med det som udgangspunkt ønsker projektet – i samarbejde med virksomheder – at udvikle følgende to nye forretningsmuligheder omkring sundhedsdata:

Intelligent Discharge Journal

Når patienterne bliver udskrevet, udsender hospitaler en udskrivningsjournal til kommuner og praktiserende læger. Især for ældre borgere, der ofte fejler flere ting, er opfølgningen på disse ofte lange og detaljerede journaler ofte tidskrævende, men af stor vigtighed. Sammen med virksomheden Multimed vil projektet udvikle og evaluere er nyt intelligent udskrivningsjournalmodul baseret på brugernes behov, der anvender state-of-the-art kunstig intelligens.

IOT Testseng "HumanFIT”

Udviklingen inden for personlig sundhedsteknologi er i høj grad drevet af udviklingen af internet-of-Things (loT) gadgets. Både danske og internationale virksomheder (ofte fra USA eller Japan) har et stort behov for at evaluere deres porteføljer med snesevis af hundredvis af gadgets i en dansk/europæisk sammenhæng.

Med Public Intelligence ApS i spidsen vil projektet udvikle og evaluere en bruger-centreret loT testseng, passende benævnt "Human-FriendlyIT" eller kort "HumanFIT".

Projektets outcome

1.       MultiMed A / S benytter Intelligent Discharge Journal i danske kommuner for at spare tid og forbedre kvaliteten af behandlingen.

2.       Public Intelligence ApS vurderer og forudsiger flere loT gadgets markedsaccept ved hjælp af loT Testbed "HumanFIT"

Kontakt

Arbejdspakkeleder: Søren Askegaard, Professor, Institut for Marketing og Management

Partnere

Martin Hannibal, lektor, Institut for Marketing og Management

Dorthe Brogard Kristensen, lektor, Institut for Marketing og Management
Rene Chester Goduscheit, Professor MSO, Institut for Marketing og Management
Jacob Buur, Professor, SDU Design
Robb Mittchell, lektor, Institut for Design og Kommunikation
Peter Schneider-Kamp, Professor, Institut for Matematik og Datalogi
Arthur Zimek, lektor, Institut for Matematik og Datalogi
Marco Chiarandini, lektor, Institut for Matematik og Datalogi
Kristian Debrabant, lektor, Institut for Matematik og Datalogi

Sidst opdateret: 19.07.2022