Ugens tilbageblik

Biblioteksflyttemænd

SDU’s bibliotek flyttede ind på Campusvej i 1972-78

Universitetsbiblioteket startede sit liv i 1965 lagt fra campus, i en gammel skjortefabrik på Islandsgade i Odense C. I de første år fragtede man bøger rundt med budcykel mellem biblioteket, en lagerhal på Østergade og universitets lejede lokaler på Odense Teknikum.

Budcyklen kan pt. ses på SDU's 50-års-jubilæumsudstilling på Campusvej - læs mere om udstillingen her.

Fra 1971 begyndte man at få samling på  biblioteket på Campusvej, hvor først indkøbs- og katalogiseringsafdelingerne flyttede ind. I takt med byggeriets fremdrift kom bøgerne med, og i 1972 kunne biblioteket for første gang åbne for lånerne på Campusvej.
Det var først historie og samfundsvidenskabelige samlinger, som blev flyttet, og senere medicin.

Flytningen blev foretaget af bibliotekets personale, dels fordi budgettet var lidt ”stramt”, men også fordi, at det var lettere at styre, når flyttefolkene vidste nøjagtig hvor tingene skulle stå.

1977 - åbning af det færdige bibliotek

Biblioteket blev endeligt indviet i december 1977, hvor det fremstod som et topmoderne bibliotek.

Og det udtryk holdt i store træk frem til renoveringen af biblioteket i 2014-2015.

Redaktionen afsluttet: 22.08.2016