Ugens tilbageblik

Da universitetet fik en rektorkæde

Rektorkæden er oprindelig en gave fra Odense By. Medaljonen er senere udskiftet, og det skabte debat

Et hemmeligt sted på universitetet opbevares et stort tungt guldsmykke. Det er rektorkæden, som består af en kæde og medaljon af guld.

For mens en konge har en krone som symbol på sin værdighed, og en feltmarskal har en stav, så har en rektor på et universitet typisk en rektorkæde.

Den bærer han ved særlige lejligheder som til årsfesten, ph.d.-afslutningen og ved velkomsten til nye internationale studerende. Rektor kan også iføre sig det guldbelagte vedhæng, hvis universitet får royalt besøg, eller han er sammen med særlige gæster.

Borgmester overrakte rektorkæden
Rektorkæden på SDU er oprindeligt en gave fra Odense Kommune. Overdragelsen fandt sted ved universitetets officielle indvielsesfest den 15. september 1966.

Efter at undervisningsminister K.B. Andersen havde holdt sin tale, gik Odenses borgmester, Holger Larsen, på talerstolen. Foran kongefamilien og de øvrige gæster hang han rektorkæden rundt om halsen på Mogens Brøndsted, som var universitetets første rektor.

Overrækkelse

Smykket var udformet af en af byens guldsmede, C. Antonsen. På medaljonen fremtrådte universitetets bomærke og motto ”Fructus Incresit Opera Novo In Agro”. Frit oversat: ”Frugten vokser frem ved arbejdet på den nye ager”.

Navneændring skabte debat
Kæden er fortsat den oprindelige, men i 2002 blev medaljonen udskiftet, fordi Odense Universitet et par år tidligere var fusioneret og nu hed Syddansk Universitet.

Ledelsen valgte at få den engelske betegnelse ”University of Southern Denmark” indgraveret i en ny medaljon. Dengang medførte beslutningen en del offentlig polemik. Eksempelvis mente Fyens Stiftstidende, at universitetet burde holde sig til sit danske navn.

Derudover ringede adskillige privatpersoner til daværende rektor Jens Oddershede og protesterede mod denne nye sprogpolitik. Universitetet stod imidlertid fast, og i dag hvor SDU betragtes som et internationalt universitet, er der ingen klager.

Redaktionen afsluttet: 10.01.2016