Besøg hos Columbia University i New York

GET besøgte Lamont Observatory for at lære om deres ligestillings- og mangfoldighedsarbejde

I oktober var SDU's Gender Equality Team, GET, på studiebesøg hos Lamont-Doherty Earth Observatory ved Columbia University i USA. De sidste par år har Lamont haft et kontinuerlig fokus på og arbejdet mod at bedre ligestilling og mangfoldighed, og de har opnået betydelige resultater. Deres Assistant Director for Academic Affairs and Diversity, Kuheli Dutt, har været instrumental i dette arbejde.

GET var nysgerrige for at lære mere om, hvordan Lamont har opnået bl.a. bedre repræsentation af kvinder og minorieteter, og Gender Equality specialkonsulent Liv Baisner besøgte derfor Columbia for at mødes med Kuheli Dutt og høre mere om de praktiske aspekter af arbejdet med ligestilling i universitetssektoren og særligt Lamont's store arbejde med unconscious bias. Liv mødtes også med Heather Parlier, Associate Provost for Equal Opportunty and Affirmation Action for hele Columbia University, og Serena Barnett, Director of Training and Education.

På alle møderne blev der givet mange nyttige og inspirerende indspil baseret på erfaringerne fra Columbia, og disse blev samtidig perspektiveret for at illustrere forskellen på at arbejde med ligestilling i den nordamerikanske henholdsvis den skandinaviske/danske kontekst.

SDU, GET og Lamont fortsætter det tætte samarbejde med at udveksle erfaringer idet Kuheli Dutt er en del af SDU's International Gender Advisory Board.

Redaktionen afsluttet: 18.10.2017