Indvielse

Nu er den nye Mærsk 2-bygning officielt indviet

Torsdag blev den nye bygning, der skal huse dele af Mærsk Mc-Kinney Møller Instittutet, officielt indviet af rektor på SDU Jens Ringsmose og formand for Den A.P. Møllerske Støttefond Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla.

Af Sebastian Wittrock, , 24-11-2023

Første spadestik blev taget februar 2022. I september 2023 stod bygning færdig, og Syddansk Universitet fik overrakt nøglerne af entreprenør og arkitekt. Og torsdag 23. november blev bygning 47 – i daglig tale Mærsk 2 – så officielt indviet.

Det skete med skåltaler og et fælles slag på gongen fra Jens Ringsmose, rektor på SDU, og Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla, formand for Den A.P. Møllerske Støttefond.

Der var også taler fra dekan på Det Tekniske Fakultet Henrik Bindslev og bestyrelsesformand for SDU Søren Vilby.

Mærsk 2-bygningen skal, som navnet antyder, sammen med Mærsk 1-bygningen fra 1999 huse Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet. Den fordeler sig på i alt 4.500 kvadratmeter  med plads til omkring 600 forskere, undervisere og studerende. SDU's dronecenter er blandt andre rykket ind i bygningen, og det er Health Informatics and Technology, Applied AI- og softwaresektionen også.

Den har kostet i alt 120 millioner kroner. Heraf kommer de 100 millioner fra en donation fra Den A.P. Møllerske Støttefond.

Bygningen er tegnet af Cubo Arkikteter, som med rå betonflader og corten-stål har videreført noget af den strukturalistiske æstetik fra SDU's oprindelige bygninger fra 1966.

Redaktionen afsluttet: 24.11.2023