Mindeord

Marcelle Stienstra, lektor i interaktionsdesign ved Mads Clausen Instituttet, er død.

Lektor Marcelle Stienstra (1973-2013) er gået bort i en alt for tidlig alder. Marcelle blev ansat på Mads Clausen Instituttet i 2003, først som adjunkt og fra 2007 som lektor i interaktionsdesign. Under sit ph.d.-studie hos Philips Research og Twente Universitet undersøgte hun hvilke forskelle, der er mellem drenge og pigers leg med digitale produkter. Den interesse tog hun med sig til Syddansk Universitet.

Marcelle var en engageret underviser på ingeniøruddannelserne Interaction Design og IT Product Design-uddannelserne, hvor hun udviklede projekter om digitale legepladser sammen med Kompan, om fremtidens musikinstrumenter med musikere fra Sønderjyllands Symfoniorkester, om digitale køkkener og meget andet.

Studerende vil huske hende som en begejstret og empatisk underviser, der tog deres forslag og problemer alvorligt. Som kolleger vil vi savne hendes smittende entusiasme, eftertænksomme indspark og praktiske overblik.

I 2010 fik Marcelle konstateret kræft, og selvom hun kæmpede en ukuelig kamp mod sygdommen, fik den til sidst overtaget. Marcelle Stienstra efterlader sig mand og to børn. Vores tanker går til hendes familie.

Professor Jacob Buur, Mads Clausen Instituttet, Syddansk Universitet Sønderborg

Dekan for Det Tekniske Fakultet, Per Michael Johansen, Syddansk Universitet