Stort energiprojekt skudt i gang på MCI

Nyt internationalt projekt skal sikre effektiv udnyttelse af lokale energiressourcer

Mads Clausen Instituttet på SDU har i samarbejde med 15 internationale partnere iværksat et nyt projekt, der skal øge anvendelsen af lokale energikilder og mindske afhængigheden af fjerntliggende fossile energikilder. Projektet hedder carpeDIEM og bygger på en grundlæggende idé om at udvikle teknologi baseret på distribueret intelligent system, der effektivt udnytter lokale energiressourcer, såsom solpaneler fra parcelhuse, i mindre forsyningsnet, som lokale udbydere og forbrugere kan tilslutte sig. Projektet, der havde opstartsmøde først på sommeren, er støttet af EU-Regionalfonden med 1,55 mio. Euro fra Interreg5a-puljen.

Projektet skal udforske potentialet for lokal energiudnyttelse i Interreg5a-regionen, der i Danmark tæller Region Syddanmark og Region Sjælland, og i Tyskland kredsene Nordfriesland, Ostholstein, Plön, Rendsburg-Eckernförde og Schleswig-Flensburg samt byerne Flensburg, Kiel, Lübeck og Neumünster. Man vil analysere eksisterende modeller for og målinger af energiforbrugsmønstre og herefter informere befolkningen om potentialet for energiudnyttelsen og de økonomiske fordele. Derudover bliver systemet testet på to demonstrationssteder. Et af disse kan muligvis blive Green Water-projektets implementering i det storstilede havneprojekt i Sønderborg. Green Water, der hører under Mads Clausen Instituttet, er netop baseret på decentraliseret energiforsyning ved hjælp af havvand.

Videncentre løser opgaver
Mads Clausen Instituttet i Sønderborg leder projektet. Samtidig skal MCI udvikle den underliggende distribuerede kontrol og det intelligente energi flow management system samt implementere disse i mekatroniske komponenter, der skal knytte energiforbrugere og -leverandører sammen. Ansvarlig for kommunikationen i det distribuerede system er CBB Software GmbH, der også skal tage sig af dataindsamling og modellering. Zentrum für Nachhaltige Energiesysteme (ZNES) ved Europauniversität Flensburg står for udviklingen af en model af det regionale energisystem. Kompetenz- und Wissenschaftszentrum für intelligente Energienutzung (WiE) ved Fachhochschule Lübeck skal finde den nødvendige infrastruktur til intelligent energiomdannelse og – udnyttelse samt udvikle koncepter, der tillader omdannelse fra en central forsyning til en decentral forsyning.

Projektet løber i tre år.

Projektets partnere er: SEAS-NVE, Dansolar, Kalundborg Kommune, IHK Flensburg, Udviklingsråd Sønderjylland, ProjectZero, AT SOLAR, Danfoss, EE.SH / WFG-NF, H-TEC, Kreis OH, Nordgroon, SCS Hohmeyer, Project Green Water, Green TEC Campus, Enrgie Impulse Owl, Schwartauer Werke.

For yderligere information, se www.project-carpediem.eu eller kontakt projektleder Robert Brehm, brehm@mci.sdu.dk eller tlf. 6550 1612.

Redaktionen afsluttet: 08.07.2016