En sejr for Jens

Mekatronik-ingeniør fra Mads Clausen Instituttet Jens Christensen modtog BHJ-prisen for årets bedste afgangsprojekt.

Fredag d. 26. juni fejrede Syddansk Universitet de nye færdiguddannede kandidater og bachelorer med en stor dimissionsfest. Traditionen tro uddelte BHJ Fonden to priser for bedste hovedopgaver i samarbejde med en virksomhed – mekatronik-ingeniør Jens Christensen løb med prisen for bedste bachelorprojekt. En sejr for den tidligere adgangskursist og smed, der besluttede at læse til ingeniør, da han i 2010 blev afskediget, da krisen kradsede.

På adgangskursus som 45-årig.

Jens blev i sin tid uddannet som smed og arbejdede hos Pehama, da krisen satte ind, og Jens måtte sige farvel til sit job. En gammel drøm om at blive ingeniør fik Jens til – som 45-årig – at søge ind på Adgangskursus, der gør det muligt for faglærte uden gymnasial uddannelse at skaffe sig de rette niveauer i de fag, der giver adgang til ingeniørstudiet. Efter et hårdt år med både dansk, engelsk, matematik og fysik, kunne Jens gå i gang med ingeniøruddannelsen i Mekatronik.

Praktik – afgangsprojekt – job.

Jens kom godt igennem ingeniøruddannelsen med meget fine resultater, og det lykkedes ham som en af de få at komme i praktik, lave afgangsprojekt og til sidst blive fastansat på Linak. Jens’ opgave som studerende hos Linak var at få reduceret produktionsomkostningerne på en stol med aktuator. Ikke blot fik Jens løst opgaven, han fik tilmed udviklet en prototype på en helt ny stol. Prototypen skal nu afprøves i et såkaldt proof-of-concept projekt, der vil vise, om stolen kan sættes i produktion. Det er højst usædvanligt for en ingeniørstuderende at nå så langt så tidligt i karrieren.

Hæder og 25.000 kr.

Ved SDUs dimissionsfest modtog Jens så beviset på, at han har klaret sit afgangsprojekt ekstraordinært flot. BHJ-fondens pris for bedste hovedopgave i samarbejde med en virksomhed lyder på 25.000 kr. Dagen efter kunne Jens fejre sin 50-års fødselsdag.

Foto: Jens Christensen i midten mellem sine to vejledere fra Linak, Kurt Lorentzen (tv.) og Svend Erik Outzen.

Redaktionen afsluttet: 29.06.2015