Navne

Trine Munk-Olsen er ny psykiatriprofessor i personlig medicin og big data i Region Syddanmark

Cand.scient.san., sygeplejerske, ph.d. Trine Munk-Olsen udnævnes til professor på klinisk Institut, Syddansk Universitet SDU den 1. juni med tilknytning til Psykiatrien i Region Syddanmark.

Trine Munk-Olsen skal i sit nye professorat opbygge forskningen i personlig medicin inden for hele psykiatriområdet i Region Syddanmark, sideløbende med at der forskes i personlig medicin indenfor resten af sundhedsvæsenet.

Hendes karriere er bygget op om unikke muligheder for at gennemføre detaljerede studier baseret på forskellige danske befolkningsregistre, og hun har i vid udstrækning arbejdet med epidemiologiske forskningsmetoder inden for psykiatrien og også i denne sammenhæng benyttet genetiske data. Hendes kompetencer er derfor yderst relevante i forhold til at opbygge det nye forskningsområde inden for Personlig medicin i Region Syddanmark.

Hendes forskningsområder har gennem mange år primært fokuseret på gravide og mødres mentale helbred, især fødselsdepressioner og -psykoser, og hvordan disse har indflydelse på mødre og børn.

Trine Munk-Olsen har gennem flere år været ansat på Center for Registerforskning, Aarhus Universitet, hvor hun har opbygget en forskergruppe, der primært fokuserer på kvinders mentale helbred.

Trine Munk-Olsens arbejde er grundlagt gennem et stort netværk af nationale samarbejdspartnere og førende internationale eksperter, og hun har publiceret en række anerkendte videnskabelige artikler, som dokumenterer risikofaktorer for udvikling af fødselsdepressioner, samt kortlagt negative konsekvenser af disse sygdomme. Internationalt havde hun et forskningsophold I 2018 ved Department of Psychiatry, Icahn School of Medicine at Mount Sinai, New York, USA.

I 2018 startede hun forskningsprojektet HOPE fødselsdepression (www.hope.au.dk), som blandt andet har til formål at forstå, hvorfor nogle kvinder udvikler en fødselsdepression og andre ikke gør. Ligeledes er formålet at udvikle og teste et risikovurderingsværktøj, som gennem besvarelse af enkelte spørgsmål vil estimere en kvindes personlige risiko for at udvikle en fødselsdepression.

Mød professor Trine Munk-Olsen
Trine Munk-Olsen