Navne

Ny professor i klinisk mikrobiologi på SDU og OUH

Niels Nørskov-Lauritsen er udnævnt til klinisk professor i klinisk mikrobiologi ved Klinisk Institut, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, SDU, og overlæge ved Klinisk Mikrobiologisk Afdeling, OUH, Odense

Niels Nørskov-Lauritsen kommer fra en ansættelse som forskningsansvarlig overlæge og lektor ved AUH, Aarhus. Han er uddannet som læge fra Aarhus Universitet 1987, og speciallæge i klinisk mikrobiolog 2003. Han er ph.d. fra Københavns Universitet 1993 og dr.med. fra Aarhus Universitet 2015. Han var visiting professor ved Duke University, North Carolina, US, 2012-13.

Niels Nørskov-Lauritsen er forfatter til 100 videnskabelige publikationer. Centrale artikler omhandler navngivning og identifikation af sygdomsfremkaldende mikroorganismer, samt undersøgelser af luftevejsinfektioner og sepsis (”blodforgiftning”).

Niels Nørskov-Lauritsen skal varetage undervisning af de medicinstuderende ved SDU i mikrobiologi, med berøringsflader til infektionsmedicin og andre kliniske specialer. Det kliniske professorat skal udrede sammenhæng mellem årsag og virkning ved infektioner, fortsætte implementering af nye teknikker og give plads til beskrivelse af den usædvanlige hændelse.

Privat er Niels Nørskov-Lauritsen gift med Mette Breinholdt, der arbejder med kommunikation og sundhedsantropologi.

Mød forskeren
Niels Nørskov-Lauritsen