Forskning

SDU-forskning hjælper sygehuse til at sikre mere differentieret behandling af knæpatienter

Ni ud af 10 knæpatienter, som blev undersøgt af en fysioterapeut, valgte at starte med et træningsforløb fremfor at blive henvist til undersøgelse hos en ortopædkirurg. Professor kalder det en ’gamechanger’ i samarbejdet mellem læger og fysioterapeuter.

En ny undersøgelse blandt 282 patienter lavet af Syddansk Universitet (SDU) og Næstved, Slagelse og Ringsted Sygehuse kan vende op og ned på den måde, hvorpå sygehusene starter et behandlingsforløb for patienter med artrose (slidgigt) i knæet.

Normalt vil sygehuset sende alle knæpatienter til undersøgelse hos en ortopædkirurg, der skal tage stilling til behovet for operation. Men den nye forskning viser, at der er store fordele i, at sygehuset starter nogle af patienternes forløb ved at sende dem til en fysioterapeut i stedet.

- Vores undersøgelse viser, at hvis vi sender 10 patienter til undersøgelse hos en fysioterapeut som det første, så vil ni af dem vælge at starte med et træningsforløb fremfor at blive henvist til en ortopædkirurg. Og syv ud af 10 af disse patienter var efter 6 måneder stadig ikke henvist til ortopædkirurgen, fortæller professor Søren T. Skou fra Syddansk Universitet, der er en af forskerne bag undersøgelsen.

- Det kan potentielt set betyde, at kirurgen kan tilbyde operation til dem, der trænger mest til det og kan gøre dette hurtigere - med positiv effekt på ventetiderne.

Samtidig vil denne ’screening’ give patienter, der kan klare sig uden operation, et bedre forløb. Fysisk træning har nemlig mange andre dokumenterede positive effekter for patienternes helbred og trivsel.

Nyt samarbejde mellem fysioterapi og kirurgi kan være en 'gamechanger'

Hvert år diagnosticeres 15.000 danskere med artrose i knæet ifølge Gigtforeningen. Tallet er stigende og 270.000 danskere lever i dag et liv med skavanker og smerter på grund af knæartrose. Artrose er således en de mest udbredte kroniske sygdomme i Danmark og der er pres på ventelisterne for operationer.

- Hele humlen i det, vi har undersøgt er, at vi kan samarbejde mellem faggrupperne om at ’screene’ på en meningsfuld måde, så vi sikrer, at de, der skal have kirurgi, får det hurtigere - og de, der kan hjælpes med træning, får et tilbud, der passer bedre til deres situation, siger Søren T. Skou.

- Det kan være en gamechanger for sygehusenes arbejde med artrose-patienter – og så støtter metoden op om Robusthedskommissionens anbefalinger om mere forebyggelse og differentierede tilbud, så behandlingen i endnu højere grad tager udgangspunkt i patienternes behov.

På baggrund af forskningen har Næstved, Slagelse og Ringsted Sygehuse indført en ny fast procedure, hvor fysioterapeuter undersøger knæpatienter på lige fod med lægerne.

Læs forskningsartiklen her.

Fotos: Jørn Ungstrup (GLA:D) og Bo Kousgaard (IOB)

Note: DR og Ritzau har bragt nyhedshistorier på baggrund af studierne. De har valgt at fremstille historien på en måde, som forskerne ikke mener er i overensstemmelse med resultaterne af undersøgelserne. Begge nyhedsmedier er blevet gjort opmærksomme på dette forhold.

Søren Thorgaard Skou
Professor, MSc, PhD