Syddansk Universitet indgår multinationalt samarbejde med fokus på OL-vintersport

Institut for Idræt og Biomekanik (IOB) på SDU indgår forskningssamarbejde med Beijing Sports University omkring præstationsoptimering indenfor vintersportsgrene.

Selvom Danmark ikke står stærkt i de sportsgrene, der dystes i til vinter-OL, er IOB alligevel en central samarbejdspartner for Beijing Sports University, når det handler om opbygning af fælles laboratoriefaciliteter og forskningsaktiviteter indenfor vintersportsgrene.

Initiativet med oprettelse af ”Belt and Road Joint Lab for Winter Sports” indgår i den kinesiske præsident Xi Jinpings ønske om at styrke det internationale samarbejde indenfor forskning og handel forud for Beijings værtskab for vinter-OL i 2022. Samarbejdet vil bl.a. udmønte sig i fælles konferencer, udveksling af personale og deciderede forskningsprojekter.

Aftalen blev underskrevet i sidste uge af professor Niels Ørtenblad på vegne af instituttet ved en stor ceremoni, hvor hele to ministersekretærer og kinesisk TV var tilstede. IOB kommer primært til at bidrage med viden på det muskelfysiologiske område:

- Initiativet kommer til at åbne op for nye og spændende muligheder for internationalt samarbejde indenfor forskningsområder, hvor vi i forvejen står stærkt, siger Professor Niels Ørtenblad, IOB.

Instituttet har således i flere år bidraget med ekspertise til det svenske Nationellt vintersportcentrum, der arbejder med topatleter indenfor vintersportsgrene. Aftalen ligger ligeledes i forlængelse af IOB’s samarbejdsaftale med Beijing Sports University.

- At blive inviteret til at deltage i et initiativ som dette er et resultat af instituttets flerårige satsning på samarbejde med Kina. Det er samtidig et udtryk for, at folk ude omkring i verden har øje for de stærke forskningskompetencer, som er tilstede på instituttet, udtaler Jørgen Povlsen, institutleder på IOB.

Instituttet blev for nyligt rangeret som det sjettebedste idrætsinstitut på den anerkendte rangliste Academic Ranking of World Universities. Med i samarbejdet indgår desuden institutioner fra Kroatien, Tjekkiet, Finland, Sverige, Østrig og Schweiz.

Redaktionen afsluttet: 12.10.2017