Nye kiropraktorer fra SDU sommeren 2017

I dag udklækkede SDU 23 kiropraktorer, der fik overrakt deres eksamensbeviser af dekan Ole Skøtt, SDU Sundhedsvidenskab.

De kan nu alle kalde sig cand. manu. fra SDU, der er det eneste universitet i Norden, der uddanner kiropraktorer. Fagområdet lidelser i muskel- og bevægeapparatet er et af de helt store indenfor sundhedsområdet, fremhævede Ole Skøtt.

” - Og forskningsleder, professor Jan Hartvigsen er netop kåret til verdens førende forsker indenfor området.”

Blandt dimittenderne var Sander Shafer, der er fjerde generationskiropraktor. Og efter overrækkelsen af eksamensbeviserne var netop Sander Shafer sammen med Kasper Skov de to taleholdere fra kandidatholdet. De havde under deres uddannelse mærket, at deres uddannelse var helt unik internationalt set, hvilket også var deres indtryk efter de havde været ude i det danske sundhedsvæsen.

Afslutningsvis holdt universitetsdirektør fra OUH, professor Kim Brixen festtalen for de nye kiropraktorer. Kim Brixen fremhævede også videnskabeligheden som det ganske afgørende i uddannelsen. Kun dette kan sætte fremdrift i faget.

”Da seks procent af alle danskere har ondt i ryggen, så kan man alene af den grund sige, at der er god brug for jer. Det, der måske mangler, er, at behandlerne bor i storbyerne, og patienterne bor i hele landet. Så flyt ud i landet,” sagde Kim Brixen.

”Og vær med til at forebygge,” sluttede han.

Redaktionen afsluttet: 30.06.2017