Jens Troelsen professor i Active Living

Jens Troelsen er ansat som professor og forskningsleder for forskningsenheden Active Living, Institut for Idræt og Biomekanik, Syddansk Universitet.

Jens Troelsen er netop udpeget som professor i Active Living, som er et nyt forskningsområde, der undersøger, hvordan fysisk aktivitet i højere grad kan integreres i vores dagligdag. Forskningen er i særlig grad rettet mod, hvordan vi skaber fysiske og organisatoriske rammer, der appellerer til mere fysisk aktivitet i hverdagen, mens vi for eksempel er på arbejde, i skole, holder fri eller transporterer os.

Formålet med forskningen i Active Living, som professoratet yderligere skal styrke, er at skabe forskningsbaseret viden om, hvordan vi skal indrette fx byrum, landskaber, skoler, bygninger, sti- og vejsystemer for at modvirke den stigende forekomst af en passiv, inaktiv livstil.

Jens Troelsen er cand.scient. i idræt og historie (1999) og har en ph.d. i sundhedsvidenskab (2004). Han har tidligere haft ansættelse som post.doc, adjunkt og lektor på Institut for Idræt og Biomekanik, SDU. Siden 2013 har han fungeret som leder af forskningsenheden Active Living, der består af ca. 20 forskere. I sin forskningskarriere har han været med til at udvikle, opbygge og konsolidere Active Living som forskningsområde. Dette er blandt andet gjort med et betydeligt antal videnskabelige publikationer, undervisning, vejledning af ph.d.-studerende, fundraising, projektledelse og talrige præsentationer på nationale og internationale seminarer og konferencer. Han har desuden etableret sig i et stærkt internationalt forskningsnetværk med bl.a. længere forskningsophold på University of California, San Diego, University of Melbourne og Griffith University, Brisbane.

Jens Troelsen har også oparbejdet en bred kontaktflade, der rækker ud over det rent videnskabelige netværk. Han har således været bestyrelsesmedlem i Idrættens Analyseinstitut (IDAN) og er pt medlem af Kræftens Bekæmpelses forebyggelsesråd. Han har de seneste 20 år været instruktør for drengegymnastikhold på Fyn og dyrker i sin fritid løb og cykling.

Jens Troelsen er 46 år, gift med Rie Popp Troelsen, der er centerleder for SDU Universitetspædagogik, og sammen har de fire raske drenge på 7, 10, 13 og 16 år. De er bosat i Odense, men Jens Troelsen er oprindeligt fra Nørager, Himmerland.

Der vil være tiltrædelsesseminar med efterfølgende reception fredag d. 2. september 2016 kl. 14 på Syddansk Universitet, Campus Odense.

Mød forskeren

Professor og forskningsleder ved Forskningsenheden for Active Living.

Jens Troelsen

Redaktionen afsluttet: