Farlig cocktail for kvinders hjerter

Risikoen for at udvikle hjertesygdomme tredobles for kvinder med forhøjet blodtryk og fysisk krævende job.

Kvinder, der løfter, skubber, trækker eller bærer meget på jobbet, bør kende deres blodtryk. Kvinder med forhøjet blodtryk kan nemlig have en særlig risiko for at få hjertesygdomme fra fysisk krævende arbejde. Det tyder resultaterne fra en ny SDU-undersøgelse på.

Kvinder med forhøjet blodtryk, der samtidig har et fysisk krævende job, har næsten tre gange større risiko for at udvikle hjertesygdomme, end deres kvindelige kolleger med normalt blodtryk og knap så meget fysisk aktivitet på jobbet.

Det viser en undersøgelse af godt 12.000 kvindelige, danske sygeplejersker mellem 45 og 64 år, der blev fulgt over 15 år.

Forklaringerne på den ekstra højre risiko for hjertesygdomme hos kvinder med fysisk krævende job og forhøjet blodtryk kan ifølge forskerne bl.a. skyldes den ekstra belastning hjertet og kredsløbet bliver udsat for fx i forbindelse med patienthåndtering.

Både hjerte og blodtryk er på overarbejde

Karen Allesøe, ph.d.-studerende på Institut for Idræt og Biomekanik er af af forskerne bag undersøgelsen.

- Når man bruger sig selv fysisk meget i jobbet fx i forbindelse med patienthåndtering, så kan det øge både blodtrykket og pulsen gennem mange timer i løbet af arbejdsdagen. Den øgede aktivitet kan danne aflejringer i blodårerne og åreforkalkning.
- Har man både et fysisk krævende job og et forhøjet hvileblodtryk - der også er kendt for at forårsage åreforkalkning - kan de to faktorer tænkes at forstærke hinanden og føre til særlig risiko for at udvikle hjertesygdomme, siger Karen Allesøe.

Ingen specifikke anbefalinger endnu

Forskerne kan endnu ikke give nogle specifikke anbefalinger til kvinder med forhøjet blodtryk og hårdt fysisk arbejde.

- Vi har brug for nærmere undersøgelser – også i forskellige brancher - for at blive klogere på, hvilke typer af fysisk krævende arbejde, der er skadeligt. For eksempel om det er den enkelte anstrengelse i forbindelse med patienthåndteringen, mange timers krævende arbejde i træk, eller mangel på tid til pauser og restitution, siger Karen Allesøe.

Den generelle anbefaling for fysisk træning for personer med forhøjet blodtryk er, at moderat motion er sundt, men man skal være forsigtig med intensiv træning og tunge løft.

Samarbejde

Undersøgelsen er gennemført i samarbejde mellem

• Institut for Idræt og Biomekanik, Syddansk Universitet
  • Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed, Rigshospitalet - Glostrup