Skip to main content
DA / EN

VR Lab

Hensigten med VR LAB er at anvende videnskabelige principper i undersøgelsen af hvilken rolle virtual reality (VR) kan spille i uddannelse og psykologi. VR er forudsagt til at blive alle tiders største computerplatform og er blevet beskrevet som en ”empatimaskine”, der kan ændre verden og revolutionere uddannelse. I løbet af det sidste århundrede er lignende påstande om indlæringsmæssige fordele blevet fremsat om medier som radio, film, fjernsyn og smartphones, dog uden særlig stor indvirkning. Målet med VR LAB er at afdække empirisk evidens for værdien af VR i uddannelse ved at udføre evidensbaseret forskning baseret på læringsteori og principperne for læring fra teorier som ’Cognitive theory of multimedia learning’ og ’Cognitive load theory’. Det er vores mål at:

  • Undersøge effektiviteten af anvendelsen af VR i uddannelses- og psykologiske kontekster;
  • Konstruere evidensbaserede modeller der beskriver rollen VR spiller i uddannelses- og psykologiske kontekster;
  • Identificere forskningsbaserede principper for hvordan man designer VR læringsmiljøer optimalt;
  • Kombinere psykometrisk og biometrisk metodologi for at opnå en bedre forståelse af værdien af VR.

Aktuelle finansierede projekter hos Measurement and Technology

  

Kontaktinformation:

  • Guido Makransky, Forskningsansvarlig;
  • Thomas Terkildsen, Lab Manager.

Sidst opdateret: 25.09.2020