Mette Søgaard Nielsen fik fakultetets undervisningspris

”Mette modtager prisen, fordi hun har blik for, at hver enkelt studerende er et unikt, entreprenant og helt menneske”, lyder det bl.a. i indstillingen fra Det Samfundsvidenskabelige Fakultet.

Af Tina Højrup Kjær, , 16-06-2019

Under et besøg på SDU Kolding torsdag den 13. juni 2019 uddelte prodekan Jan Guldager Jørgensen fakultetets undervisningspris til lektor Mette Søgaard Nielsen fra Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse. Mette Søgaard Nielsen underviser på SDU og forsker til daglig i, hvordan iværksættere starter virksomhed med brug af deres netværk og netværkenes betydning for den enkelte iværksætters succes.

Blik for den enkelte

Mette modtager prisen, fordi hun har blik for, at hver enkelt studerende er et unikt, entreprenant og helt menneske”, lyder det i indstillingen fra Det Samfundsvidenskabelige Fakultet.

”Det er helt fantastisk og en kæmpe overraskelse. Jeg kan slet ikke forstå det. Det er jo mentaliteten her på SDU Kolding, at vi er nærværende og engagerede i forhold til de studerende, men det er da super fedt at få så stor en anerkendelse”, lyder det med et stort smil fra Mette Søgaard Nielsen.

Jan Guldager Jørgensen begrundede yderligere valget af Mette Søgaard Nielsen med, at hun møder de studerende med et blik for deres samlede livssituation, når de indtræder i den akademiske verden på første semester, at hun interesserer sig for de studerendes projekter og spørgsmål i en sådan grad, at de motiveres til at fordybe sig yderligere i deres studier og for at styrke og motivere de studerende til iværksætteri.

Motiverer de studerende

At Mette Søgaard Nielsen motiverer de studerende gennem sit engagement og sin forskning i iværksætteri sker i praksis gennem hendes ansvar for den erhvervsøkonomiske uddannelse, HA Entreprenørskab og Innovation. På uddannelsen skal de studerende enten tilknyttes en værtsvirksomhed eller arbejde aktivt på opstart af egen virksomhed, og her gør Mette Søgaard Nielsen en særlig indsats for at styrke de studerendes mulighed for opstart af egen virksomhed samt at binde dette sammen med akademisk læring.

Pædagogiske kompetencer handler bl.a. om menneskelige egenskaber og om evnen til at se og støtte den enkelte studerende, uanset om der er 1 eller 110 i lokalet. Og det mestrer du, og sådan gør du en markant forskel på undervisningen. Tak for det.”, lød det fra Jan Guldager Jørgensen.

”Det er afgørende for de studerendes akademiske udvikling, at deres første skridt bliver taget i et miljø, de oplever som trygt og inspirerende, og hvor der er fokus på feedback, der kan bruges på deres videre akademiske rejse, så det er jeg meget optaget af”, forklarer Mette Søgaard Nielsen.

Med prisen følger en buket blomster, et diplom og et vederlag på 30.000 kr. samt en indstilling til den samlede undervisningspris ved Syddansk Universitet.

Det er ikke første gang, undervisningsprisen går til Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse på SDU Kolding. Tilbage i 2016 var det Kristin B. Munksgaard, der modtog prisen for sine faglige og didaktiske kvalifikationer og for sit imødekommende og inspirerende væsen.
Redaktionen afsluttet: 16.06.2019