Internationale ph.d.-studerende arbejdede med rehabilitering af kræftpatienter på SDU Kolding

De studerende er alle tilknyttet en virksomhed i deres hjemland, og de skriver deres ph.d. på baggrund af det internationalt anerkendte Marie Skłodowska-Curie-projekt.

Af Tina Højrup Kjær, , 16-10-2019

Seks ph.d.-studerende fra Spanien, Albanien, Irland og Storbritannien gæstede SDU Kolding på en sommerskole i forbindelse med deres ph.d.-projekt. De studerende er alle tilknyttet en virksomhed i deres hjemland, hvor de forsker i - og arbejder med at udvikle produkter til brug for rehabilitering af kræftpatienter som en del af det internationalt anerkendte Marie Skłodowska-Curie-projekt. De gæstede Kolding for at blive skarpere på at få deres endelige produkter ud på markedet.

Skal lære at være entreprenante

De studerende har alle en erhvervsmæssig baggrund; en er psykolog, nogle er fysioterapeuter andre er idrætsuddannede. På årets sommerskole har de skullet lære at være entreprenante og tænke over hvordan, de kan sælge deres idé til nogle andre for at bringe det ud på markedet.

”Det har været utrolig godt. Sommerskolen har givet mig så mange muligheder for at reflektere over mit produkt og hvordan, jeg får det ud på markedet, når det er helt færdigt. Men den har også sat tanker i gang om, hvad jeg vil lave, når jeg er er færdig med min ph.d. Hvor jeg kan skabe værdi”, lyder det fra Mercé Bonjorn fra Catalonien i Spanien.

De skal tænke forretning

”Vi prøver at skubbe til dem i forhold til, hvordan de kan tænke forretning ind, og en af dem sagde faktisk: ”Jeg tænker jo slet ikke på, at det skal være en forretning. Jeg vil jo bare gerne hjælpe en masse mennesker og hjælpe dem med at træne korrekt””, fortæller Kristin B Munksgaard, der er professor mso ved Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse på SDU og ansvarlig for årets sommerskole.

Skuldertræning til brystkræftpatienter

Der er forskel på, om de ph.d.-studerende udvikler helt konkrete produkter, eller om de eksempelvis udvikler et program for, hvordan virksomheder kan bruge designmetoder til udvikling af produkter.

”En af de studerende har f.eks. udviklet en app til træning for patienter med brystkræft. De får tit ondt i skulderen, f.eks. når de er blevet opereret eller har fået stråling, og det er vigtigt, de træner deres skulder op igen. Men så kan de få sådan en lille device til at sætte på håndleddet, lidt som et Apple Watch. Og så tæller den, når du bevæger armen op og ned. Hvis du så bare vifter lidt med armen og ikke løfter den nok, så tæller app’en ikke”, forklarer Kristin B. Munksgaard.

Stiller særlige krav

Når de seks studerende er færdige med deres ph.d., er de særlig godt stillet på arbejdsmarkedet. ”Når de kommer ud bagefter og siger: ”Jeg har en Marie Curie-degree”, så er det noget helt særligt. Det giver dem en fordel. Og det stiller også særlige krav til os som universitet at være partner i sådan et projekt. På dette års sommerskole har vi trukket på flere af vores fagligheder – fra pitchtræning og udvikling af entreprenørielle kompetencer til workshops, hvor vi f.eks. har brugt teatermetoder til at forstå patienters brug af træning”, lyder det fra Kristin B. Munksgaard.

Redaktionen afsluttet: 16.10.2019