Nyt tilbud til sociale innovatører

Samarbejde mellem SDU, Kolding Kommune og Vejle Kommune skaber nye muligheder for kompetenceudvikling til sociale innovatører

Til juni udbydes for første gang et udviklingsprogram for sociale innovatører, hvor du bliver klædt på med værktøjer og kompetencer til at skabe nye løsninger på sociale problemer. Igennem tre workshops arbejdes med egne projekter - og man får faglig sparring fra erfarne forskere og praktikere.

Målgruppen er sociale entreprenører, frivillige ildsjæle samt medarbejdere i offentlige eller private virksomheder, der arbejder inden for det sociale område.

Udviklet i samarbejde

Programmet er udviklet i et samarbejde mellem SDU, Kolding Kommune og Vejle kommune. Samarbejdet med kommunerne sikrer praktisk relevans i programmet. Finansieringen er også sikret, således deltagerne får viden uden deltagerbetaling.

Ny løsninger på samfundsudfordringer

Social innovation handler om at udvikle nye løsninger på samfundsudfordringer. Og der er i høj grad brug for at tænke kreativt og innovativt på bl.a. det sociale område. Sociale innovatører kan arbejde på tværs af sektor, og derved skabe nye relationer og ideer.

”Vi er rigtigt glade for at vi kan udvikle programmet i samarbejde med Kolding og Vejle Kommune. Begge kommuner har i den grad været på forkant med at skabe gode rammer og projekter for social innovation og socialøkonomiske virksomheder. Gennem dette projekt, satser vi på at sikre og understøtte vækstlaget for social innovation” udtaler Steffen Korsgaard, der er lektor på SDU i Kolding og initiativtager til udviklingsprogrammet.

I Kolding Kommune er formanden for Socialøkonomi-, Handicap- og Hjælpemiddeludvalget Benny Dall begejstret for projektet:

”Vi skal turde tage nye initiativer, hvis vi skal se nye resultater. I Kolding er vi drevet af at skabe et mangfoldigt og rummeligt arbejdsmarked. Det åbner vi både ved at udvikle virksomheder og virksomheders vækst – men også ved at arbejde med udvikling af menneskers potentialer og talenter. En del af det fokus er at lade sig udfordre af nye erfaringer og ny viden, og her har vores samarbejde med Syddansk Universitet stor betydning, et samarbejde der bidrager til tre strategiske indsatsområder på området”.

Hos Vejle Kommune er der ligeledes begejstring for projektet. Kommunaldirektør Niels Ågesen udtaler:

”Vi er rigtig glade for samarbejdet, hvor kommune og universitet går sammen om at styrke vores medborgeres kompetencer. Resiliens-strategien for Vejle og byrådets vision, lægger vægt på kompetencerne til at overkomme nutidens og fremtidens udfordringer. Vi står med en særlig mulighed i dette udviklingsprogram, hvor positive ressourcer forhåbentlig udvikles til fremtidens innovative løsninger. Vi siger også stort ja tak, til tværfaglige og tværgående samarbejder, som allerede er en indarbejdet tankegang hos os”.

Se mere om programmet her: https://www.sdu.dk/da/siiprogram

Spørgsmål og kontakt

For yderligere information: Steffen Korsgaard, SDU (stko@sam.sdu.dk eller 65 50 83 05)

Kontaktperson hos Vejle Kommune: Mikkel Dragmose-Hansen (mikdr@vejle.dk eller 23 43 75 52)