Innovationsundervisning i gymnasiet

75 gymnasielærere fra hele landet gæstede SDU Kolding for at få viden omkring innovationsfaget og de nyeste undervisningsmaterialer inden for området i forbindelse med den nye gymnasiereform.

Af Tina Højrup Kjær, , 31-05-2018

Gymnasielærere fra hele landet hørte om innovationsundervisning i Kolding

75 gymnasielærere fra hele landet gæstede SDU Kolding onsdag den 30. maj 2018. De kom i forbindelse med, at der er vedtaget nye læreplaner og fagbeskrivelser for innovationsfag på gymnasierne, og derfor har de brug for viden omkring faget og de nyeste undervisningsmaterialer inden for området.

”Jeg er kommet for at få Inspiration. For networking. For at få nogle gode idéer, sådan så eleverne får flere værktøjer i kassen, så de kan løse deres problemer”, fortæller Kenneth Olsen, der underviser på htx på EUC Nord i Frederikshavn.

”Jeg synes, det var nogle gode foredrag, og nogle af de her modeller, det er nogen, som vi også kan vise eleverne. Hvad er det, de skal tænke over. At det ikke kun er nok at tænke løsning, man skal også finde ud af, ’hvad er problemet?’. Og eleverne er ret hurtige til at finde på løsninger, men de har måske ikke helt kigget så meget på problemet og set, hvor er det egentlig, det hele stammer fra”, fortsætter han.

Kristian Phillipsen, der er lektor ved Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse og forfatter til flere lærebøger om innovation, der bruges til undervisning på de gymnasielle uddannelser, siger:

”Vi sætter stor pris på samarbejdet med gymnasielærerne, for det er jo dem, der skal give vores unge blod på tanden i forhold til at arbejde med innovation i deres videre studieforløb og senere i deres arbejdsliv”.

”En stor del af de gymnasielærere, der kommer her i dag, har i forvejen været på kursus i innovationsundervisning her på SDU, og de vil jo gerne holde sig opdaterede”, fortsætter han.

Det er forlaget Systime, der i samarbejde med Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse står bag arrangementet.

Se mere om kurset 'Innovation og entreprenørskab' her: sdu.dk/kurser/innovation

Redaktionen afsluttet: 31.05.2018