Fordybelsesseminar

Motivation og arbejdsbetinget stress

Talentfulde gymnasieelever var på SDU Kolding for at høre om de to centrale elementer i arbejdet med Human Resource (HR), som handler om at øge motivationen og mindske stress hos medarbejdere.

Tirsdag den 13. september var 37 akademisk talentfulde gymnasieelever fra hele Region Syddanmark på SDU Kolding til fordybelsesseminar om motivation og stress for talentfulde unge på SDU Kolding. Seminaret blev gennemført af adjunkt Jesper Raalskov fra SDU Kolding med Akademiet for Talentfulde Unge (ATU) som arrangør.

Gymnasieeleverne var på SDU for at høre om de to centrale elementer i arbejdet med Human Resource (HR), som handler om at øge motivationen og mindske stress hos medarbejdere.

”Lykkes man med at øge motivationen og mindske stress hos medarbejdere, opnår man bedre trivsel hos medarbejderne, hvilket igen understøtter et lavere sygefravær og en bedre økonomisk bundlinje for virksomheden. Desuden bliver arbejdet med at tiltrække talentfulde medarbejdere meget lettere”, forklarer adjunkt Jesper Raalskov fra SDU.

Jesper Raalskov var underviser på seminardagen, hvor han satte fokus på, hvad motivation og arbejdsbetinget stress er. Han kom rundt om, hvad der motiverer os, og hvordan vi mindsker uhensigtsmæssig stress på arbejdspladsen. Både på kort og lang sigt.

Alle studerende havde på forhånd udfyldt deres motivations- og stressprofiler, hvilket gjorde dem i stand til bedre at forstå, hvad der motiverer dem, og hvad der samtidig kan stresse dem i et arbejde.

Gymnasieeleverne er alle en del af Akademiet for Talentfulde Unge (ATU), som ønsker at give gymnasieelever med akademisk potentiale et bredere og mere kontinuert tilbud med intellektuelle udfordringer og erfaringer, der opkvalificerer deres daglige arbejde, styrker deres studiekompetencer og naturligt leder dem til en videregående uddannelse. Udover at udvikle deres faglige og studiemæssige kompetencer får de samtidig et socialt netværk af ligesindede.

Læs mere om ATU her.

Redaktionen afsluttet: 14.09.2022