Foto: Nils Lund

Mere end 1000 unge vil læse til ingeniør på SDU

Med en stigning på 15 procent slår SDU’s tekniske fakultet rekord i antallet af førsteprioritetsansøgninger til universitetets ingeniøruddannelser.

Der har de seneste par dage i høj grad været noget at fejre på SDU’s tekniske fakultet, som huser universitetets ingeniøruddannelser. I år har over 1000 unge nemlig valgt SDU som det sted, de helst vil tage en ingeniøruddannelse. Det er første gang i fakultetets historie, at antallet af såkaldte førsteprioritetsansøgninger er så højt, og det bringer naturligt det helt store smil frem hos Henrik Bindslev, der er dekan på Det Tekniske Fakultet:

- Jeg vil ikke lægge skjul på, at netop tallet 1000 altid har stået som et lidt magisk ansøgertal for os. Så det er meget, meget positivt, siger han.

Uddannelser med gode fremtidige jobmuligheder

Det helt præcise ansøgertal er 1010, som fordeler sig jævnt mellem diplomingeniør og civilingeniør. Fem uddannelser kan dog notere en ekstra stor søgning; nemlig civilingeniør i Software Engineering, civilingeniør i Robotteknologi, diplomingeniør i Global Management and Manufacturing, diplomingeniør i Bygningsteknik, samt diplomingeniør in Mechatronics. Sidstnævnte hører hjemme på fakultetets institut i Sønderborg.

- Alle uddannelser er tonet til at give kompetencer, som erhvervslivet lige nu skriger ekstra højt på. Jeg ser det derfor som et tydeligt tegn på, at de unge, der netop har søgt ind, har været opmærksomme på at vælge uddannelser med gode fremtidige jobmuligheder, siger Henrik Bindslev.

Ny bygning ved centralt campus

For under et år siden flyttede fakultetet med cirka 400 medarbejdere og 3500 studerende fra Niels Bohrs Allé og til en splinterny bygning placeret på universitetets hovedcampus i Odense.

Og Henrik Bindslev er overbevist om, at det store centrale campus med rigt studieliv og den fremragende nye bygnings laboratorier og værksteder med moderne faciliteter også har haft betydning for det høje ansøgertal.

- Mange medarbejdere arbejder benhårdt på at trække nye ingeniørstuderende til. Og når vi får de unge i tale, og de møder forskerne og underviserne og ser laboratorierne og omgivelserne i det hele taget, vil de rigtig gerne tage deres uddannelse her, siger han.

Med 15 procent flere studerende er der samtidig udsigt til, at der bliver ekstra pres på faciliteterne i den nye bygning.

- Vi skal nok indstille os på, at vi kommer til at klemme os lidt sammen. Men det hører vist til i kategorien ”luksusproblemer”, siger Henrik Bindslev.

Kontakt:

For mere information kontakt:

Dekan Henrik Bindslev
mobil: 9350 7110