Bæredygtighed er i centrum på ny fælles udstilling mellem to universiteter

I denne uge ser en ny udstilling dagens lys. Den hedder Sund Fremtid og handler, om at man vil sætte fokus på sundhedsforskning i krydsfeltet mellem klima, bæredygtighed og sundhed.

Udstillingen er et samarbejde mellem de Sundhedsvidenskabelige Fakulteter på hhv. Københavns Universitet og Syddansk Universitet og ønsket er, at man via 8 billedportrætter kan sætte fokus på den ressourcekrise og miljøudvikling, der på mange måder rammer både planetens og menneskers sundhed.

”Vi ønsker med udstillingen at fortælle, at der på universiteterne landet over sidder dygtige forskere, der rent faktisk tager det her alvorligt. De forskere der er portrætteret her er alle med til at gøre en forskel – og det vil vi gerne vise omverdenen; at vi altså stadig kan gøre en forskel,” siger dekan på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på SDU, Ole Skøtt.

Udstillingen skal stå udendørs og de 8 portrætterne af de 9 forskere er sat op på 8 udstillingskasser, der kan modstå vind og vejr. Det er en såkaldt vandreudstilling, som først er udstillet i København, og dernæst skal forbi lokationer i regi af SDU til inspiration og vidensdeling.

Sund Fremtid udstilling

”Jeg håber, at denne udstilling bliver en inspiration til nuværende, nye og kommende studerende. Så de kan se, at det er muligt at kombinere en karriere inden for sundhedsvidenskab med at gøre noget godt for klima og bæredygtighed. Og jeg håber, at vores forskere også bliver inspireret. Ligesom den offentlighed, der går forbi herude eller besøger os her på matriklen,” udtaler dekan Bente Merete Stallknecht fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet.

Udstillingen er altså først at finde på Københavns Universitet fra fredag den 26.april 2024 og indtil sommerferien. På den anden side af sommerferien, vil man kunne se de 8 byster på SDU.

Ønsker du at læse mere om projektet og forskningen – og ikke mindst se billederne – så kan du finde det hele på www.sundfremtid.nu.

Det kan du opleve:

Forskere fra SDU:

• Jens Troelsen & Kaya Roessler: Om fysiske omgivelsers påvirkning af mental og fysiske sundhed
  • Tanja Schmidt: Om cykelfremme
  • Tina Kold: Om PFAS og giftige stoffer
  • Sidsel Arnspang Pedersen: Om lægemidlers klimaaftryk

Forskere fra KU:

• David Nogués Bravo: Om Biodiversitetskrisens konsekvenser for udvikling af ny medicin
  • Marie Pedersen: Om luftforurening
  • Peter Kjær Mackie Jensen: Om klimaflygtninge i Bangladesh