Jonas Nygaard Blom: Årets Underviser på SDU 2018

Stort tillykke til Jonas Nygaard Blom, der modtager universitetets pris som Årets Underviser. Dermed får han for anden gang i år tildelt en pris for at skabe engageret undervisning af højeste kvalitet.

Prisen som Årets Underviser på SDU går i år til lektor Jonas Nygaard Blom fra Center for Journalistik, Institut for Statskundskab.

Han fik overrakt prisen ved SDU’s årsfest med bl.a. den begrundelse, at Jonas Nygaard Blom arbejder med hver enkelt studerende og med blik for deres forskellige personligheder og individuelle styrker og svagheder.

Jonas Nygaard Blom underviser i skriftligt og mundtligt mediesprog på SDU’s journalistuddannelser. Her lærer han bl.a. de studerende, at deres stemme og dialekt er en unik styrke, og hvordan de skal bruge den i praksis, når de speaker til radio og tv.

Her kan du se en video om Årets Underviser. Artiklen fortsætter under videoen, hvor Jonas Nygaard Blom fortæller om sin undervisning.

To priser på et år

Faktisk er det ikke første gang, at Jonas Nygaard Blom får en undervisningspris. Han løb også med den nystiftede pris som Årets Underviser ved Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, som blev uddelt i august.

Og at Jonas Nygaard Blom er en fremragende underviser og formidler, stod allerede klart for et par år siden, hvor en gruppe studerende tog sagen i egen hånd og indstiftede en særlig pris kun til ære for ham.

Med den seneste pris og anerkendelse for sine formidable undervisningsevner følger 25.000 kroner.

Læs herunder, hvad Jonas Nygaard Blom lægger vægt på i sin undervisning:

Hvad betyder det at modtage endnu en pris som Årets Underviser?
-
Det er meget ærefuldt, og jeg er utrolig stolt. Jeg er så heldig at have studerende, der altid gør det spændende og sjovt at undervise, så prisen er for mig et udtryk for, at vi sammen har opnået noget særligt. Prisen er mindst lige så meget deres som min.

Hvad lægger du vægt på i din undervisning?
-
Jeg lægger meget vægt på at tilpasse undervisningen til situationen og den type studerende, jeg har. Nogle gange er det et ideal snarere end en praksis, fordi vi er så tidspressede som undervisere. Men jeg forsøger, det bedste jeg kan. Og så har jeg derudover tre principper, jeg altid forsøger at undervise ud fra:

1) Vær begejstret! Vis, hvorfor faget er spændende, sjovt og lærerigt. Forsøg at fascinere, så faget kommer til at handle om mere end læringsmål og eksamen.

2) Lad pointen falde først, og forklar bagefter. Tag afsæt i konkrete eksempler, og generalisér derefter. Aldrig den anden vej.

3) Vis de studerende, hvad de kan bruge læringen til i praksis, så de ikke skal gætte sig til det.

Hvad kommer prisen til at betyde?
-
Priser ser flotte ud på cv’et, men som søn af en fynsk klejnsmed fra Lindøværftet går jeg ikke så meget op i diplomer, titler og den slags. Det, der betyder noget for mig, er de studerendes og mine kollegers anerkendelse. Det er den, der gør mig inderligt stolt.

Om Årets Underviser

Jonas Nygaard Blom er lektor ved Center for Journalistik, hvor han blev ansat i 2006. Han forsker og underviser i mediesprog, bl.a. med fokus på udtalen i radio og tv, clickbait-historier og journalisters sprogfejl.

Redaktionen afsluttet: 29.10.2018