Ny institutleder på Statskundskab

Christian Elmelund-Præstekær er ny leder på Institut for Statskundskab på Syddansk Universitet.

Christian Elmelund-PræstekærDet er en mand med indgående kendskab til instituttet, som fremover står i spidsen for Statskundskab på SDU. Christian Elmelund-Præstekær har været tilknyttet instituttet siden 2005, hvor han har forsket i kommunalvalg, velfærdsreformer og politisk kommunikation. Derudover har han haft meget fokus på uddannelsernes drift og udvikling.

- Jeg ser frem til at arbejde konstruktivt sammen med de øvrige ledere ved Statskundskab og i samspil med dem at få skabt et rigtigt godt sted at forske og studere. Vi har stærke, faglige forskningsmiljøer på internationalt niveau, og vi skal fortsat være med dér, hvor det er sjovt at være internationalt. Samtidig er det vigtigt, at vi løbende tilpasser vores uddannelser og sikrer, at de er relevante for samfundet. Derfor skal vi fokusere på nye undervisningsformer og modeller for, hvordan uddannelserne er skruet sammen, siger Christian Elmelund-Præstekær.

Kompetent og talentfuld leder
Christian Elmelund-Præstekær har varetaget posten som konstitueret leder på instituttet siden maj i år.
Nikolaj Malchow-Møller, dekan ved Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, glæder sig over, at Christian Elmelund-Præstekær fortsat er en del af fakultetets ledergruppe.

- Der var i ansættelsesudvalget enighed om, Christian Elmelund-Præstekær er den rette person til at stå i spidsen for instituttet i de kommende år. Christian er en meget kompetent og talentfuld leder, og han glæder sig til at udvikle instituttet og fakultetet i tæt samarbejde med kollegaerne på Institut for Statskundskab og sine kollegaer på de andre institutter, siger Nikolaj Malchow-Møller.

Vil fokusere på ledelse og udvikling af instituttet
Som institutleder har Christian Elmelund-Præstekær ikke afsat tid til at forske, men vil koncentrere sig om ledelse, drift og administration af instituttet, som har ca. 80 medarbejdere og ca. 2.000 indskrevne studerende på instituttets uddannelser, der tæller bachelor-, sidefags-, kandidat- og masteruddannelser på heltid og deltid. Forskningen spænder over emner som offentlig politik, velfærdsstatsforskning, krigsstudier, journalistik og politisk psykologi.

I 2015 begyndte instituttet at udbyde efteruddannelseskurser, der er skræddersyet til mediebranchen. Og fra næste år udbyder instituttet en deltidsbacheloruddannelse i statskundskab, som henvender sig til offentligt ansatte, heriblandt lærere der oplever øgede krav.

Yderligere oplysninger
Institutleder Christian Elmelund-Præstekær, tlf. 2215 4456 og mail cel@sam.sdu.dk

Redaktionen afsluttet: 17.10.2016