NATO-jubilæum

Truslerne mod Europas sikkerhed

NATOs 70-års jubilæum fejres i dag og i morgen i London i en tid, hvor økonomisk afmatning og opbrud i den internationale verdensorden mellem USA, EU, Rusland og Kina truer vores sikkerhed.

Af Bolette Marie Kjær Jørgensen, , 03-12-2019

I dag og i morgen (3. - 4. december) mødes NATOs 29 stats- og regeringschefer i London for at fejre 70 årsdagen for indgåelse af NATO-traktaten den 4. april 1949 i Washington.

Dengang var der kun 12 medlemslande - herunder Danmark.

Sten Rynning, der er professor på Institut for Statskundskab, giver her sit bud på de fem største trusler mod Europas sikkerhed.

5 bud på de største trusler:

• At USA (og Canada) afkobles fra Europas forsvar. Sker det, står vi alene med for ringe forsvarsevne og for ringe politisk sammenhold over for skarpe modstandere.
  • Afledt heraf er en anden trussel Ruslands evne til at så splid på nord- og sydflankerne i NATO-området, dvs. Baltikum og Balkan, og mere generelt puste til ilden, når det gælder desillusion med fælles demokratiske institutioner.
  • Kinas voksende rolle i den moderne teknologiske og globale økonomi, hvor vi tenderer til at være blinde over for de politiske indflydelsesmuligheder, Kina får som følge af sine investeringer. Penge er ikke blinde.
  • Den klimamæssige og sociale erosion af samfund syd for Sahara skaber flygtningestrømme og radikaliseret politik, herunder terrorisme.
  • Vores egen evne til at ødelægge tingene for os selv—med mistillid til naboer, politiske ledere og politiske institutioner, som ellers skulle give retning til vores samarbejde.

Mød forskeren

Sten Rynning er professor på Institut for Statskundskab og forsker i international politik. Han er prodekan for forskning på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet.

Redaktionen afsluttet: 03.12.2019