Dødsfald: Per Østergaard

Mindeord over Per Østergaard.

Det er med stor sorg, at vi må meddele, at vores mangeårige kollega, lektor msk Per Østergaard, døde onsdag d. 6. april 2016. Han blev 57 år.

Per var om nogen én, der kærede sig om universitetet - både Odense Universitet/SDU, men også universitetet som institution og som idé. Før sin ansættelse i 1988, havde han læst filosofi og samfundsfag på Odense Universitet. I studietiden involverede han sig i studenterpolitik og var studentertaler ved årsfesten, lige før han dimitterede i 1988. Han var en af de første Ph.d. kandidater fra det daværende Institut for Afsætningsøkonomi og en af de bærende kræfter i etableringen af et internationalt anerkendt forskningsmiljø i forbrugerkultur. Per satte de akademiske dyder højt og brændte for uddannelse og forskning. I tidens løb har mange studerende mødt en fremragende og inspirerende formidler, og han var derfor også en populær forelæser og vejleder. Hans dybe engagement i og enestående evne til forskningsformidling blev honoreret med DEAs Forskningsformidlingspris i 2008. Per har inspireret kolleger og ph.d.-studerende i ind- og udland og sat et væsentligt aftryk på manges akademiske virke. Samtidig var han som leder af Innovationsnetværket Brandbase en forbilledlig frontløber for brobygning mellem forskning og erhvervsliv. Han var i stand til at tale med alle, og havde en helt særlig evne til at få dem til at lytte og blive klogere. Uanset om de var studerende, forskere eller virksomheder.

Pers store faglige interesse var at forstå og undersøge marketingbegrebet fra filosofiske og begrebskritiske perspektiver. Han værdsatte kreative og overraskende tilgange og var meget anerkendt for sin spørgende og kritiske tilgang til vedtagne dogmer. Per var nytænkende og har ikke mindst derfor været en vigtig bidragsyder til forskningsenhedens ph.d. seminarer i forbrugsteori, der nyder endog meget stor anerkendelse blandt internationale kolleger. Lokalt og internationalt har vi alle kendt Per som en meget nærværende og social kollega med en fantastisk evne til at initiere sammenhænge og situationer, der skabte samvær mellem mennesker. Mange personlige og professionelle venskaber er blevet etableret, fordi Per bragte folk sammen.

Per løste altid alle opgaver med stor entusiasme og høj kvalitet. Han var meget værdsat af studerende og kolleger, og det er svært at forstå, at vi ikke skal arbejde sammen længere. Der er på instituttet opstået mange huller ved hans død. De bliver vanskelige at udfylde.

Han var en usædvanligt positiv og livsglad person, som elskede udendørslivet (cykling, skiløb) og specielt de nordskandinaviske vidder – som han de senere år udforskede som en del af et forskningsprojekt om nordisk polarturisme. Han spredte lys og glæde i hverdagen med sine kærligt drilske, muntre og glade bemærkninger. Mange på instituttet har ikke blot mistet en uerstattelig kollega, men også en nær ven.

Vores dybeste medfølelse går til Pers søn, Søren, og de nærmeste.

Æret være Per Østergaards minde.

Kollegerne

Institut for Marketing & Management