SDU bliver samlingspunkt for grænseforskning

Lektor Martin Klatt fra Center for Grænseregionsforskning på SDU’s Institut for Statskundskab bliver generalsekretær for international forening af forskere inden for feltet grænser og grænseregioner.

Martin Klatt Lektor Martin Klatt fra Center for Grænseregionsforskning ved Institut for Statskundskab, Syddansk Universitet, er blevet valgt til generalsekretær for foreningen Association of Borderlands Studies ved foreningens generalforsamling i San Francisco i sidste uge.

De næste fire år er Institut for Statskundskab ved Syddansk Universitet således vært for den verdensomspændende videnskabelige forening af forskere i grænser og grænseregioner. Foreningen udgiver tidsskriftet Journal of Borderlands Studies og organiserer internationale konferencer og workshops om emnet grænser.

Grænser og grænsesikring har fået fornyet opmærksomhed, også uden for den akademiske verden, på grund af den aktuelle udvikling i blandt andet EU og USA, hvor der er fornyet fokus på grænser i forbindelse med international terrorisme, migration og nynationalisme.

Martin Klatt udtaler om posten:

- Syddansk Universitet og Center for Grænseregionsforskning kommer til at indtage en central rolle i den internationale forskning på feltet i de kommende fire år. Vi bliver dermed et vigtigt samlingspunkt for at styrke dialogen og netværket mellem forskere og politiske aktører i feltet. Valget af SDU er derudover et tegn på international anerkendelse af den danske forskning i grænser og grænseregioner og gør, at vi kan tiltrække en række aktiviteter til centret i Sønderborg.

Martin Klatt er valgt til generalsekretær i perioden 2017-2021.

Yderligere oplysninger

Lektor Martin Klatt, Institut for Statskundskab ved SDU, 93507364 / mk@sam.sdu.dk

Redaktionen afsluttet: 19.04.2017