Forskere får millioner fra Det Frie Forskningsråd

Det Frie Forskningsråd finansierer forskningsprojekter, der skal igangsætte banebrydende forskning med betydning for samfund og erhverv. Fem forskere fra Det Samfundsvidenskabelige Fakultet på SDU får del i bevillingerne.

Fem af de 21 bevillinger, som Det Frie Forskningsråd netop har uddelt i kategorien Samfund og Erhverv, går til forskere fra SDU’s Samfundsvidenskabelige Fakultet.

Et af projekterne skal designe intelligente feedback-systemer, der kan hjælpe organisationer med at styre deres innovationsprocesser mere effektivt.

Et andet skal undersøge konsekvenserne af offentlige sundhedspolitikker rettet mod tuberkulose i perioden før moderne medicin. Det vil blandt andet bidrage til debatter om offentlig politiks rolle for faldet i tuberkulose, og om forbedret folkesundhed er godt for økonomisk udvikling.

Nina Legind, prodekan for forskning ved Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, udtaler om bevillingerne fra rådet:

- Bevillinger fra Det Frie Forskningsråd er et vigtigt kvalitetsstempel. Bevillingerne vidner om, at vi har nogle stærke forskningsmiljøer på fakultetet, som er i stand til at tiltrække konkurrenceudsatte midler. Såvel forskerne som fakultetets forskningsstøtteenhed har ydet en stor indsats i forbindelse med disse ansøgninger, og vi er meget tilfredse med resultatet.

Bevillingsmodtagere på Samfundsvidenskab

DFF-Forskningsprojekt 2

Oliver Baumann modtager 3.758.688 kroner til projektet: Controlling Innovation in Complex Organizations. Oliver er lektor ved Institut for Marketing & Management.

Davide Marchiori får 3.330.327 kroner til projektet: Learning in dynamic environments: How we adapt to change – LEADER. Davide er lektor ved Institut for Marketing & Management.

Peter Sandholt Jensen modtager 3.099.383 kroner til projektet: The white death, public policy and development. Han er professor ved Institut for Virksomhedsledelse og Økonomi.

DFF-Forskningsprojekt 1

Arjen van Dalen får 1.380.960 kroner til projektet: Algorithmic gatekeepers - the impact of news selection algorithms on the quality of public debate. Han er lektor ved Institut for Statskundskab.

Annette Olesen modtager 783.909 kroner til projektet: Barriers to justice: How vulnerable persons comprehend, voice and act upon justiciable problems. Annette er i mellemtiden blevet ansat ved Aalborg Universitet.

FAKTA

• Det Frie Forskningsråd investerer ca. 58 millioner kroner i fri forskning inden for Samfund og Erhverv og i alt 633 millioner i nye forskningsidéer.
  • Rådet giver forskere mulighed for at afprøve en original idé uden faglige eller tematiske begrænsninger.
  • Forskningsmidlerne tildeles en eller flere forskere, der vil undersøge vigtige videnskabelige spørgsmål, der udspringer af forskernes egne idéer.

Læs mere om de enkelte projekter på rådets hjemmeside Det Frie Forskningsråd | Samfund og Erhverv.

Find an overview of the FSE-Project Grants on the Council's website.

FSE - Project Grants

Find an overview of the FSE Project Grants in English.

The Council's website

Redaktionen afsluttet: 05.05.2017