Ny forskning bekræfter: Dit kolesteroltal falder, hvis du spiser mere grønt

Det er sundt for hjerte-karsystemet at spise meget planteføde, konkluderer studie.

Af Birgitte Svennevig, , 25-08-2016

Kolesterol er et livsvigtigt stof, men hvis vi har for meget af det i blodet, stiger risikoen for at få en hjerte-kar-sygdom, og derfor kæmper mange for at få sit kolesteroltal ned.

Man kan skifte til en mindre fedtholdig kost, og så hjælper det også at spise mere fra planteriget, fordi planter indeholder såkaldte fytosteroler.
Et nyt studie bekræfter nu validiteten i dette råd.

- Vores studie viser, at en kost med fytosteroler fra planter kan undertrykke absorptionen af kolesterol i tarmen og dermed medvirke til at sænke kolesterol-indholdet i blodbanen, siger Ole G. Mouritsen, professor, Institut for Fysik, Kemi og Farmaci.

Gavnlige fytosteroler

De gavnlige fytosteroler findes i grøntsager, planteolier, planteekstrakter og kosttilskud, baseret på plantemateriale.

Kolesterol er et fedtstof i blodet. Forhøjet kolesterol skyldes ofte en fed kost, men tendensen kan også være medfødt. Der er ingen symptomer på forhøjet kolesterol, men det øger risikoen for åreforkalkning, som kan komme til udtryk på disse måder: Hjertekrampe, blodprop, dårligt kredsløb i benene, dårlig blodforsyning til hovedet.

Forskerne foretog deres studier i en cellemodel for tarmvæggen.

Mød forskeren

Ole G. Mouritsen er professor på Institut for Fysik, Kemi og Farmaci.

Redaktionen afsluttet: 25.08.2016