Ny institutleder på Institut for Biokemi og Molekylær Biologi

Peder Thusgaard Ruhoff er tiltrådt som ny leder på Institut for Biokemi og Molekylær Biologi.

Af Birgitte Svennevig, , 19-08-2016

For nogle lyder navnet på BMBs nye institutleder sikkert bekendt: Peder Thusgaard Ruhoff har nemlig været tilknyttet SDU i store dele af sit professionelle liv, og efter en afstikker til udlandet er han nu tilbage. Hverken stilling eller institut er fremmed for 53–årige Peder - og her skal vi hilse og sige, at man selv må bestemme, om det skal være Peder med blødt eller hårdt d.

- Jeg lystrer begge dele, griner han.

Fra 2005-10 var han den første leder af BMB, som ikke blev valgt ved afstemning blandt forskerkollegerne, men som blev ansat af dekanen pga. sine ledelseserfaringer, hentet i biotekindustrien. Det var også på SDU, at Peder i sine yngre dage tog en cand. scient. i fysik og datalogi. Og det er her, han har været leder af Institut for teknologi og innovation (ITI) på Teknisk Fakultet og senest centeradministrator på SDU Nano Optik.

Hvorfor søgte du tilbage til BMB?

- Jeg holder meget af BMB. Det er et sted, der ligger mit hjerte nær.

Peder beskriver sin funktion med ord, der leder tankerne hen på en kaptajn med ansvar for at få sit skib og sin besætning trygt over havet:

- Det bliver mit ansvar at sætte kursen, at få BMBs maskinrum til at fungere optimalt og at sikre et stærkt fundament, så medarbejdere, forskere og studerende fortsat kan få den hjælp og support, som de har brug for. Jeg glæder mig rigtigt meget til rejsen mod nye horisonter sammen med instituttets medarbejdere.

Synlighed er vigtig

Nævn nogle indsatsområder, som du vil sætte fokus på?

- Synlighed er vigtigt. Det handler om, at BMB skal ud til verden. Når vi er synlige ude i verden, kan vi skabe relationer, som kan føre til værdifulde samarbejder med fx andre forskningsmiljøer og industrien. Der er i dag gode digitale platforme, som vi kan bruge til at vedligeholde og skabe nye relationer. Det kan være de meget faglige, hvor forskere kommunikerer med hinanden, men det kan også være platforme, hvor vi bliver synlige for fx erhvervslivet, offentligheden eller potentielle studerende.

De studerende – både dem, der allerede går rundt på BMBs gange og dem, der ikke er her endnu, men som overvejer at søge ind på BMB – har også den nye institutleders opmærksomhed.

- Vi skal fastholde vores studerende, og vi skal have en god relation til dem.

Far, bogsamler og landevejscyklist

Peder er far til to piger på 20 og 23 år, og når han har fri, prioriterer han at bruge tid sammen med sin familie, der også inkluderer hustruen Anette. Hun arbejder i Cambridge, England.

- Så jeg kender flyruten mellem Billund og Cambridge rimeligt godt efterhånden!

Den øvrige fritid går med at samle på bøger – gerne indenfor genrerne krimi, fantasi og faglitteratur.

- Og så arbejder jeg på at genoptage mine cyklerier – mountainbike og landevejscykling.

Mød forskeren

Peder Thusgaard Ruhoff er leder af Institut for Biokemi og Molekylær Biologi.

Redaktionen afsluttet: 19.08.2016