Rising Talents-pris til Dorthe Ravnsbæk

Hun er ung, hun er forsker og hun er en af de kvinder, verden har brug for ifølge L’Oréal-UNESCOs program ”For Women in Science”, hvor SDU-kemikeren Dorthe Ravnsbæk sidst i marts 2016 modtog prisen som ”International Rising Talent” ved en ceremoni på Sorbonne Universitetet i Paris.

Af Henrik Gautier, , 12-04-2016

“The World needs Science, science needs women who have the power to change the world,” lyder kosmetikgigantens slogan for det program, der hyldede 15 unge kvindelige forskere fra hele verden – deriblandt adjunkt Dorthe Ravnsbæk fra Institut for Fysik, Kemi og Farmaci. Sammen med hæderen modtog Dorthe Ravnsbæk 15.000,- Euro.

I 2015 modtog hun den danske For Women in Science-pris og i begrundelsen fra det videnskabelige bedømmelsesudvalg lød det blandt andet:

”Dorthe Ravnsbæk er en excellent forsker. Dernæst er Dorthe en rigtig god formidler. Hun kan forklare meget komplicerede fysiske og kemiske sammenhænge, så almindelige mennesker kan forstå hendes forskning og forholde sig til det, hun laver. Derfor er hun en rigtig god rollemodel.
Dorthe er en ægte pioner: hendes arbejde med lagring af energi og nye teknologier i batterier er en af de store udfordringer, vi står overfor i det 21. århundrede.”

Bedre batterier

Dorthe Ravnsbæk forsker i batteriteknologi. De litium-ion batterier vi bruger i for eksempel mobiltelefoner, PC’er og andre apparater har begrænset kapacitet, kort levetid, og de er dyre. Dorthe Ravnsbæks forskning sigter mod udvikling nye typer af batterier, der er mere effektive og billigere end dem, vi kender i dag. Det skal blandt andet ske gennem anvendelse af materialer som magnesium og aluminium, fordi de i modsætning til litium er billige, lettilgængelige og desuden kan øge batterikapaciteten.

Ny batteriteknologi vil ikke kun betyde at vore mobiltelefoner kan holde strøm længere, men vil også kunne bidrage til effektiv opbevaring og udnyttelse af solenergi og vindkraft.

”Vi skal finde nye måder, hvorpå vi kan levere energi til vores verden udelukkende er baseret på bæredygtige ressourcer,” siger Dorthe Ravnsbæk om sit arbejde.

L’Oreal-UNESCOs Women In Science-program blev oprettet 1998 med det formål at sikre, at forskning på alle områder får fuldt udbytte af den intelligens, kreativitet og passion halvdelen af klodens befolkning tilbyder. International Rising Talent-prisen er siden 2014 blevet uddelt til yngre, kvindelige forskere – og i år altså til blandt andre Dorthe Ravnsbæk.

”Det er en stor ære at modtage denne anerkendelse for mit arbejde. At blive udvalgt til at modtage en pris som International Rising Talent viser, at mit arbejde ligger på højt internationalt niveau, og det betyder rigtig meget for en ung forsker som mig,” lød det ved prisoverrækkelsen fra Dorthe Ravnsbæk, hvis forskning på SDU er støttet af Villum Fonden og Det Frie Forskningsråd.

Læs mere om Dorthe Ravnsbæks forskning i Chemical & Engineering News.

Topbillede: Alle årets modtagere af International Rising Talent-prisen. Dorthe Ravnsbæk ses på nederste række som nr. 3 fra venstre. Foto stillet til rådighed af L’Oreal-UNESCO.

Redaktionen afsluttet: 12.04.2016