Pressemeddelelse

Ny kandidatuddannelse i Data Science på Syddansk Universitet

Over 200 har vist interesse for uddannelsen, som alle med en bachelor eller professionsbachelor kan søge ind på.

Af Trine Søndergaard, , 23-04-2019

Danske virksomheder har høj efterspørgsel efter medarbejdere, som kan håndtere og anvende store datamængder. Derfor har Uddannelses- og Forskningsministeriet netop godkendt en række nye uddannelser inden for datavidenskab. På SDU kan man søge ind på kandidatuddannelsen i Data Science med studiestart i september 2019.

De studerende på kandidatuddannelsen i Data Science på SDU opnår tekniske, praktiske og analytiske færdigheder til at behandle og håndtere data. De kommende Data Science-kandidater vil kunne varetage den type opgaver inden for et specifikt fagligt felt og efterfølgende søge job bl.a. i sundhedssektoren, på museer og i private virksomheder og offentlige organisationer inden for alle brancher.

Martin Svensson, institutleder for Institut for Matematik og Datalogi på SDU, siger om uddannelsen:

– Det er meget glædeligt, at vi nu har åbnet for ansøgninger til kandidatuddannelsen i Data Science. Uddannelsen er speciel, fordi alle med en bachelor eller professionsbachelor kan søge om optagelse. Det betyder, at studerende med meget forskellige faglige baggrunde kan få en helt unik uddannelsesprofil. Studerende med en bachelor i f.eks. idræt, antropologi, sygepleje, biologi, økonomi eller markedsføring kan læse en kandidatuddannelse, som forbereder dem til at varetage de nye typer job, som både det offentlige og private erhvervsliv allerede mangler medarbejdere til.

– Uddannelsen er tilrettelagt på baggrund af en undersøgelse af behovet for dataeksperter hos et større antal virksomheder. I alle brancher er man meget begejstrede for den nye uddannelse. De studerende viser også stor interesse. De seneste måneder, har vi modtaget over 200 henvendelser fra studerende, som gerne vil have besked, når uddannelsen er godkendt, siger Martin Svensson.

Ansøgningsfristen til den 2-årige kandidatuddannelse i Data Science på SDU er 30. april 2019, hvis man ønsker studiestart i september 2019.

Læs mere om uddannelsen og adgangskrav

Flere oplysninger

Institutleder Martin Svensson