Nyt studie advarer mod nanopartikler effekt på vores helbred

Forskere advarer: Cocktails af nanopartikler og andre stoffer kan være skadelige. I deres forsøg med menneskeceller døde 72 pct. af cellerne.

Af Birgitte Svennevig, , 20-08-2018

Nanopartikler bliver mere og mere udbredt i vores miljø. Tusindvis af produkter indeholder nanopartikler på grund af deres unikke egenskaber. Sølv nanopartikler er et eksempel: De har en effektiv antibakteriel virkning og kan findes i køleskabe, sportstøj, kosmetik, tandbørster, vandfiltre osv.

I denne film fortæller professor Frank Kjeldsen mere om sin bekymring for metal nanopartikler.

Professor Frank Kjeldsen, SDU, står bag et cellestudie, som efter hans mening giver anledning til bekymring. Studiet er offentliggjort i Nanotoxicoloy.

Studiet viser, at der er en signifikant forskel på, hvordan celler reagerer, når de udsættes for nanosølv alene, og når de udsættes for en kombination af nanosølv og cadmium ioner. Cadmium ioner findes naturligt overalt omkring os på Jorden.

Døde menneskeceller

I undersøgelsen døde 72 pct. af cellerne, da de blev udsat for både nanosølv og cadmium ioner. Da de kun blev udsat for nanosølv, døde 25 pct. Da de kun blev udsat for cadmium ioner, døde 12 pct.

Undersøgelsen blev udført på menneskelige levercancerceller.

- Denne undersøgelse viser, at vi ikke bør se isoleret på nanopartikler, når vi undersøger og diskuterer de virkninger, de måtte have på vores helbred. Vi skal være opmærksomme på de potentielle synergieffekter, siger professor Frank Kjeldsen, Institut for Biokemi og Molekylærbiologi.

Ukontrolleret industri

Han tilføjer:

- Produkter med nanopartikler udvikles og fremstilles hver dag, men i mange lande er der ingen regler, så vi ved reelt ikke, hvilke og hvor mange nanopartikler, der slippes ud i miljøet. Det mener jeg, bør stoppes.

Andre undersøgelser ledet af Frank Kjeldsen har tidligere vist, at menneskelige celler interagerer med metal nanopartikler.

Et studie har for eksempel vist, at nanosølv fører til dannelsen af frie radikaler i celler og ændringer i form og mængde af proteiner. Mange alvorlige sygdomme er karakteriseret ved en overproduktion af frie radikaler i celler. Det gælder fx kræft og neurologiske sygdomme som Alzheimers og Parkinsons.

Frank Kjeldsens forskning i metal nanopartikler er støttet af en ERC Grant på 14 millioner DKK. Projektitel: Formation and Characterization of Protein Post-Translational Modifications and Assessment of Cellular Responses by Application of Metals in Biological Systems.

Kontakt

Frank Kjeldsen er professor og forskningsleder på Institut for Biokemi og Molekylær Biologi. Kontakt: frankk@bmb.sdu.dk

Læs mere on Frank Kjeldsens forskning

Redaktionen afsluttet: