Årets underviser

Hun er årets underviser på SDU

SDU’s undervisningspris gik i år til lektor Stina Teilmann-Lock fra Institut for Design og Kommunikation i Kolding. Læs om hendes bedste tip til god undervisning her.

Da prorektor Bjarne Graabech Sørensen ved SDU’s traditionsrige årsfest overrakte undervisningsprisen til lektor Stina Teilmann-Lock, var det første gang i årtier, at kun en enkelt af universitetets undervisere blev hædret for sin engagerede og motiverede undervisning. Tidligere har en underviser fra hvert fakultet fået en undervisningspris. Men i det stærke felt af undervisere fra alle fagområder, tog designlektoren altså prisen hjem i år. Som begrundelse for prisen fremhæves lektor Stina Teilmann-Lock, der underviser i designteori, især for sin engagerede undervisning, der formår at forankre teorierne i konkrete og fine eksempler. Ligesom hun roses for evnerne til at lægge vægt på dialog og høj trivsel i undervisningen. Vi har talt med Stina Teilmann-Lock om, hvordan hun arbejder med sin undervisning.

Hvad er det du gør så godt, siden du blev årets underviser?

- Først og fremmest er det vigtigt at skabe en relation til de studerende og kunne sætte sig i deres sted, det tager tid at bygge op. Det handler meget om at skabe et tillidsfuldt rum, hvor man arbejder med sin fremtoning. Så man ikke fremstår som en teflonunderviser, men som et menneske, der også nogle gang kan glemme, hvad man ville sige. Jeg prøver hele tiden at fornemme, hvad der foregår i rummet. Det tror jeg er helt afgørende for at overførslen af viden kan finde sted. Samtidig tænker jeg enormt meget over, hvad der virker og ikke virker, og er åben for at prøve nye læringsværktøjer af.

Hvad kommer prisen til at betyde?

-For mig er det en helt fantastisk anerkendelse af, at vi har opnået noget virkelig godt sammen, de studerende og jeg. Det er en positiv erfaring at bygge videre på. For det er et stort arbejde at undervise, det føles altid som en kraftanstrengelse, fordi det er så altafgørende at være ekstremt nærværende i undervisningen. For så kan man nå frem til aha-oplevelserne, hvor der tændes lys i øjnene på de studerende, og vi får gang i en god fælles analyse.

Hvad lægger du vægt på i din undervisning?

-Jeg tænker meget i glæden ved viden, det skal ikke kun være noget, vi arbejder med i undervisningslokalet. Tværtimod må min undervisning gerne ramme en dybere nerve og noget eksistentielt, som man kan tage med sig og tænke videre over. Det er jo sådan, man bliver akademiker. Derfor bruger jeg meget tid på at finde aktuelle eksempler fra samfundsudviklingen til hver undervisningsgang. Jeg formidler både en kernefaglighed, men også viden om samfundet, så tingene bliver bundet sammen. Læser vi en tekst på højt abstraktionsniveau om forbrugersamfundet, så taler vi om, at vi i dag er udsat for enormt målrettet markedsføring på de sociale medier. Og det virker, de studerende kan lettere huske stoffet, og jeg får en hel masse igen, fordi de også begynder at tænke i eksempler ud fra deres erfaringer.

Hvad er dit bedste råd til andre undervisere?

Gør det på din egen måde, som er autentisk for dig. Man kan ikke kopiere andres måde at undervise på, for man kan kun være en god underviser, hvis man giver noget af sig selv.

Redaktionen afsluttet: 08.11.2017