quiz

Humanioras nytårsquiz - er du rigtig klog?

I Humanioras årsquiz kan du dyste med din kollegaer om, hvem der har bedst styr på året, der gik her på Humaniora på SDU.

Her har I den første udgave af Humanioras nytårsquiz med 9 spørgsmål om nogle af de nyheder, der har præget Humaniora på SDU i løbet af 2017. Så test din viden om, hvad der skete på Humaniora og i universitetsverdenen i det forgangne år, og dyst med dine kollegaer.

Der er præmie til den med flest rigtige svar. I tilfælde af flere med lige mange rigtige svar, trækkes der lod.  Svar på de ni spørgsmål sendes til suko@sdu.dk senest 3. januar 2018 kl. 12.00, og vinderen får direkte besked.

1. Center for Middelalderlitteratur fik i januar 2017 forlænget grundforskningsbevillingen frem til 2022. Hvor mange millioner fik centret bevilget?

a) ca. 36 mio. kr.

b) ca. 24 mio. kr.

c) ca. 30 mio. kr.

2.  Sproguddannelserne på landets universiteter er blevet droslet ned de senere år, mens både erhvervslivet og gymnasierne efterspørger fremmedsprogskompetencer. En national sprogstrategi skal løsne op for problemet. Hvornår blev sprogstrategien lanceret?

a) april 2017.

b) august 2017.

c) november 2017.

3. Med hjælp fra hvilke rekvisitter påviste professor Sune Vork Steffensen fra ISK sammen med engelske kollegaer, at vi tænker bedre, når vi bruger vores hænder?

a) Plasticzebraer og piberensere.

b) Legoklodser og løvefigurer.

c) Papirclips og plasticpingviner.

4. Professor Kerstin Fischer og hendes hold på IDK i Sønderborg har bevist, at robotter kommunikere bedre med mennesker, hvis de har samme sprogtone som et globalt IT-ikon. Hvem er det?

a) Bill Gates.

b) Steve Jobs.

c) Mark Zuckerberg.

5. Hvilken forsker på Humaniora blev i 2017 nominereret til både årets historiske bog og Læsernes bogpris, der uddeles af bl.a. Berlingske, for sin anmelderroste bog?

a) Jørn Brøndal.

b) Marcel Lysgaard Lech.

c) Rasmus Glenthøj.

6. Professor Charlotte Kroløkke fra Institut for Kulturvidenskaber modtog 5,7 mio. kr. fra Det Frie Forskningsråd til projektet Ice Age, der undersøger, hvad nye nedfrysningsteknologier betyder for vores reproduktion. Projektet undersøger bl.a. betydningen af, at nedfrysning af kvinders æg er blevet en kommerciel succes i New York. Hvordan mødes karrierekvinder og netværker omkring muligheden for nedfrysning?

a) Tupperware-parties.

b) Cocktail-parties.

c) Løbeture.

7. Knap 1500 ansøgere havde Humaniora på SDU som 1. prioritet ved 2017-optaget. Hvilke tre uddannelser havde mest fremgang i antallet af 1. prioritetsansøgere?

a) Religionsstudier, IKV Engelsk i Kolding, Negot.

b) Medievidenskab, Bibliotekskundskab og Videnskommunikation, Negot.

c) Medievidenskab, Religionsstudier, IKV Engelsk i Kolding.

8. SDU’s medicinstuderende får som de første i landet obligatorisk undervisning af litteraturforskere fra Humaniora for at træne empati. Hvad hedder det nye litteraturfag på medicinstudiet?

a) Narrativ medicin.

b) Mennesket først.

c) Skønlitteratur og skriveøvelser.

9. Hvor mange Veluxbevillinger (inden for kernegruppeprogram og tværgående program, hvor SDU er lead, red.) har Humaniora på SDU modtaget i 2017?

a) 3

b) 5