Gymnasieforskning

Gymnasiereform følges tæt af SDU-forskere

Den nye gymnasiereform følges gennem de næste fire år tæt af et stort hold forskere fra Institut for Kulturvidenskaber, der undersøger, hvordan reformen udvikler og udfolder sig på mere end 40 gymnasier over hele landet.

I sensommeren trådte den nye gymnasiereform i kraft, der sigter mod at styrke elevernes læring, trivsel og overgang til videregående uddannelser ved at skabe ændringer i blandt andet fag, fagsamspil, skriftlighed og evaluering.

Den første årgang elever under den nye gymnasiereform vil igennem fire år blive fulgt tæt af et stort hold forskere fra SDU’s Institut for Kulturvidenskaber. Hermed bygger man videre på den store erfaring, som Syddansk Universitet siden 1998 har opbygget som førende inden for uddannelsesforskningen på gymnasieområdet.

Over 40 gymnasier er med

Forskningsprojektet, der ledes af lektor Ane Qvortrup, gennemfører over de næste år løbende kvantitative og kvalitative undersøgelser på mere end 40 gymnasier over hele landet. Målet med det omfattende og tværfaglige projekt til 5 mio. kr. er at forstå, hvordan reformen udvikler og udfolder sig i det enkelte gymnasium og i gymnasiet generelt gennem et fokus på samspillet mellem elever, lærere, ledelse og bestyrelse.

-  De danske gymnasier er meget forskellige. Derfor er det nødvendigt at undersøge både i bredden og i dybden samt at kigge på forandringsprocesserne i lyset af gymnasiernes historik, hvis man skal kunne sige noget generelt om virkningerne af reformen, forklarer lektor Ane Qvortrup fra Institut for Kulturvidenskaber om projektet, der med den store dataindsamling og det tværfaglige forskningssamarbejde ikke er set lignende på gymnasieområdet før.

Gymnasiereform-projektet er særligt væsentligt for SDU, da universitetet varetager en stor del af efteruddannelsen af gymnasielærerne og teoretisk pædagogikum for nye gymnasielærere i et konsortium med Roskilde Universitet, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet. SDU’s tætte kontakt til gymnasiesektoren giver gode muligheder for stor udbredelse af projektets erkendelser.

Sikrer solid viden

Dekan Simon Møberg Torp fra Det Humanistiske Fakultet er glad for, at Humaniora på SDU udbygger sin position som førende inden for gymnasieforskningen med det store følgeforskningsprojekt på den nye gymnasiereform.

- Det er fantastisk, at vores stærke faglige miljø på gymnasieområdet i fællesskab løfter et unikt og betimeligt forskningsprojekt omkring gymnasiereformen, der kan sikre solid viden på dette område i en tid med mange forandringer, siger han.

Også formand for Danske Gymnasier, Anne-Birgitte Rasmussen, glæder sig over SDU-projektet:

- Vi er glade for, at der er forskningsmæssig interesse for gymnasieverdenen. Med gymnasiereformen er det vigtigere end nogensinde, at vi følger udviklingen inden for gymnasiet, og at vi bruger forskning til at kvalificere vores daglige arbejde med at realisere de forandringer, som reformen lægger op til.

Resultater fra projektet vil løbende blive publiceret.

Projektet inddrager også en referencegruppe med repræsentanter fra relevante organisationer som GL, Danske Gymnasier, Danske Erhvervsskoler og Gymnasier og VUC og HF Lederforeningen.

Redaktionen afsluttet: 09.10.2017