Profilering

God sommer fra dekanen

Internationalisering og pæne beskæftigelsestal gør Humaniora og SDU dagsordensættende i de nationale nyheder.

I en tid, hvor behovet for øget profilering af Humaniora har stor bevågenhed, og faldende søgning rammer de humanistiske uddannelser, så det herligt at gå sommeren i møde med også positiv omtale af Humaniora og SDU i de nationale nyheder.

Dekanatet ønsker hermed rigtig god sommer til alle!

Ros til SDU

SDU indfører fra september 2017 et obligatorisk internationalt forløb for samtlige studerende, som det første universitet i Danmark. Projektet fik for nylig meget bred og positiv medieomtale både regionalt og nationalt.

Dækningen af SDU’s internationale satsning gav også anledning til positive tilkendegivelser både fra uddannelses- og forskningsministeren, ministre og ordførere fra forskellige sider af det politiske landskab, studerende og en række erhvervsorganisationer.

- Det er meget positivt, at er lykkedes for os på SDU at indføre en international dimension i alle uddannelser, så de studerende sikres helt afgørende interkulturelle kompetencer. Sådan går vi på ambitiøs vis foran i arbejdet med at uddanne kandidater, der har globalt udsyn, siger dekan Simon Møberg Torp om internationaliseringsprojektet på SDU, der har haft til huse på Det Humanistiske Fakultetssekretariat.

Løfter kandidater ud i job

I sidste uge blev dansk og audiologopædi på Syddansk Universitet også fremhævet nationalt som uddannelser, der er særligt dygtige til at løfte deres kandidater ud i arbejde, målt i forhold til samme uddannelser på andre universiteter.

Nyheden i dagbladet Politiken tog udgangspunkt i en analyse fra Uddannelses- og Forskningsministeriet, der kortlægger forskellene i jobmuligheder blandt kandidater fra landets universiteter, når der korrigeres for socioøkonomisk baggrund og karaktergennemsnit.

- Desværre er det stadig kun enkelte uddannelser, som har pæne beskæftigelsestal, hvorfor vi de kommende år er nødt til at arbejde ambitiøst med problemstillingerne omkring beskæftigelse, så alle uddannelser løftes, siger Simon Møberg Torp og uddyber:

- Humaniora på SDU er pt. det humanistiske fakultet i landet, som præsterer den højeste beskæftigelse blandt kandidater. Men vi har stadig alvorlige udfordringer at tage fat på, når over 25 pct. af kandidaterne fra en række af vores uddannelser står uden beskæftigelse to år efter, de blev færdige. Det har stor betydning i forbindelse med dimensionering og taxameterreform, hvor beskæftigelsestallene sammenlignes med arbejdsmarkedet generelt, siger han.

Redaktionen afsluttet: 07.07.2017