Forskningsformidling

Forskningens døgn på alle campusser

Forskningsformidling for store og små var i fokus, da SDU på vidt forskellige måder deltog i den landsdækkende Forskningens Døgn.

Lørdag 29. april dannede SDU's campus i Odense for tredje år rammen om Forskningens Døgn på Fyn.

Og endnu en gang fandt godt 4.500 mennesker det værd at besøge campus og de 58 aktiviteter, der til lejligheden var trukket frem i lyset. Her var både bamsehospital, debat om Donald Trumps syn på sundhedsvæsenet, droneræs, ølbrygning, molekylebyggeplads, insekthoteller og innovationsworkshop.

Humaniora bidrog med en række foredrag om bl.a. den fede krop i populærkulturen, H.C. Andersen i det moderne samfund samt litteraturundervisningen på lægeuddannelsen.

Derudover bestod de humanistiske bidrag af fremvisning af forskning i tv-serien SKAM, en stand med sproglige klodser, hvor gæsterne kunne lære om, hvordan vi mennesker danner sproglig betydning gennem mønstre - sprogets mønstre.

Og endelig deltog Humaniora også i den stort anlagte Dygtigdysten med Jacob Riising, hvor en danskstuderende vandt over en journaliststuderende i en kamp på kommaer.

I Esbjerg og Kolding blev Forskningens Døgn markeret med foredrag, mens 200 gymnasieelever i Slagelse deltog i en ’Løvens hule’-workshop om innovation og iværksætteri med bl.a. Emil Thorup som dommer.

I Sønderborg var der arrangeret projektmesterskab for folkeskolernes 7. og 8. klasser med Martin Brygmann som vært.

Redaktionen afsluttet: 03.05.2017