EU-anerkendelse

Turisme-uddannelse får EU-hæder

Kandidatuddannelsen European Master in Tourism Management på SDU Kolding er med i EU's absolutte elite af videregående uddannelser. Et ekspertpanel under EU-kommissionen har netop fremhævet turisme-kandidaten som en succeshistorie.

Den meget søgte kandidatuddannelse European Master in Tourism Management – SDU’s eneste Erasmus Mundus-uddannelse – er netop blevet udpeget til en succeshistorie af et ekspertpanel under EU-kommissionen.

EU-hæderen får turisme-uddannelsen på Center for Turisme, Innovation og Kultur i Kolding bl.a. for sin impact, innovative resultater og bidrag til policy-udvikling på området, der kan inspirere andre. Hæderen kommer på det bedst tænkelige tidspunkt, da man netop går og afventer en genakkreditering af European Master in Tourism Management(EMTM) som Erasmus+-uddannelse under EU.

Alle i arbejde

Leder af Center for Turisme, Innovation og Kultur og professor Janne J. Liburd glæder sig over EU-anerkendelsen, der understreger, at man driver en af Europas bedste videregående uddannelser. For EMTM-uddannelsen opleves også som en succeshistorie til daglig.

-Vi optager 35 studerende hvert år ud af mere end 500 ansøgninger, halvdelen er fra EU-lande og halvdelen fra ikke EU-lande. De studerende uddannes i et internationalt miljø, hvor man arbejder på tværs af fagligheder og kulturelle forståelser. Det klæder dem på til at få job i internationale virksomheder og organisationer. Efter endt uddannelse kommer tæt på 100 pct. i arbejde og hovedparten af dem får internationale job i eksempelvis Hewlett Packard, Taiwan Turism Bureau eller hos whisky-producenten Jim Beam. Endelig har 26. pct. fået et ph.d-stipendiat, forklarer professor Janne J. Liburd om turisme-masterens resultater med at uddanne til beskæftigelse.

Europæisk merværdi

De studerende på den to-årige turisme-kandidat gennemfører deres uddannelse med et obligatorisk semester i hhv. Danmark, Slovenien og Spanien. Det sikrer uddannelsen europæisk merværdi både kulturelt og fagligt, ligesom de studerende lærer at forholde sig til forskellige læringsmiljøer og uddannelsestraditioner.

-I Kolding har vi udviklet en læringsfilosofi med fokus på co-design, hvor de studerendes viden og erfaringer bringes i spil i læringssammenhæng. I Slovenien møder de studerende en langt mere autoritativ struktur på et økonomisk institut, hvor man er stærke på turisme i EU-strategiske sammenhænge. Der er mulighed for at fordybe sig i masseturisme, når der er bedst og værst, i løbet af semesteret på turismefakultetet på Costa Brava. Endelig kan det afsluttende semester tilbringes på et partneruniversitet eller en erhvervspartner i et helt fjerde land, fortæller Janne J. Liburd.

Hun understreger samtidig, at baggrunden for EMTM-uddannelsens succes er de tre universiteters målrettede samarbejde.

- I løbet af de ti år, EMTM-konsortiet har eksisteret, har vi arbejdet målrettet med både at sikre en faglig progression og administrativ integration mellem de tre universiteter og vores partnere. Her er samarbejdet of feedbacken fra de studerende afgørende for, at vi hele tiden bliver bedre, siger professor Janne J. Liburd.

Konsortiet får i løbet af de næste to uger svar på, om man er genakkrediteret som Erasmus+-uddannelse.

Se mere om European Master in Tourism Management her

Redaktionen afsluttet: 15.06.2017