Fyrtårnsprojekt

Droner – mellem begejstring og frygt

Dronen er en hypet gadget, bruges i krig og giver nye muligheder bl.a. for miljøovervågning. To forskere på SDU vil nu undersøge befolkningens ambivalente syn på droner.

Drone-teknologien er i Danmark omgærdet af entusiasme og store forventninger både på SDU, i befolkningen og fra politisk hold. Og nu skal lektor Kathrin Maurer fra Institut for Kulturvidenskab og lektor Domen Bajde fra Institut for Marketing og Management undersøge, hvordan almindelige mennesker tænker og føler omkring droner.

Det tværfaglige projekt kaldet Public Response to Drone Technology: Threats and Opportunities for Improved Receptiveness er et blandt 15 nye SDU-fyrtårnsprojekter, og de to forskere har netop modtaget 2,145 mio. kr., der skal bidrage til at positionere SDU som et internationalt center for viden om befolkningens syn på droner.

- Synet på droner er meget ambivalent, der er både meget interesse og meget skepsis i forhold til, hvad teknologien gør ved os. Gennem interviews og undersøgelser af medier, litteratur, film og kunst vil vi afdække folks følelser i forhold til droner, der jo er kendetegnet ved at sværme over os uden vi ved, hvem der kigger, siger Kathrin Maurer og forklarer, at undersøgelserne skal klæde både droneindustri og politikere bedre på i forhold til befolkningens bekymringer.

Kontroversielle droner

En del af projektet bliver en undersøgelse af folks betænkeligheder omkring droner i forhold til privatlivets fred, som skal hjælpe Trafikstyrelsen med at forbedre regelsættet for flyvning med droner.

- Vi interesserer os især for den frygt og de forhåbninger, som almindelige mennesker har i forhold til droner, fordi teknologimarkeders udvikling formes af det kulturelle miljø, de bruges i – lige som teknologien kan forandre kulturen. Droner er et glimrende eksempel. De ses som en af fremtidens centrale teknologier - selvom man har begrænset viden om, hvad de egentlig kan bruges til – samtidig er de kontroversielle på grund af deres association til krig og privatlivsudfordringer, siger Domen Bajde.

Målet med det to-årige droneprojekt er, at man vil kunne informere befolkningen bedre, forbedre den eksisterende lovgivning og hjælpe industrien med at forbedre designet af droner.

Læs i næste nyhedsbrev om SDU’s øvrige fyrtårnsprojekter med humanistiske bidrag. Få også tips til, hvordan man kommer i betragtning som fyrtårnsprojekt indenfor droner, open data og velfærdsinnovation. Næste ansøgningsrunde er 8. maj 2017.

Redaktionen afsluttet: 02.03.2017