evaluering

Digitale muligheder for evaluering

Fra dette semester er der mulighed for at evaluere undervisningen digitalt, og de første erfaringer fra bl.a. Audiologi er positive.

-Digital evaluering er i høj grad en lettelse i hverdagen, fordi man bruger meget mindre tid og slipper for at sidde med 80 evalueringer på papir, som skal gennemgås og organiseres i excel-ark. Nu evaluerer de studerende digitalt, og så kommer der en rapport ud automatisk. Jeg får endda en reflekteret evaluering, som kan bruges.

Sådan lyder bedømmelsen af det nye digital evalueringssystem fra lektor Laila Kjærbæk fra Institut for Sprog og Kommunikation. Hun og mange andre undervisere på Audiologi gik allerede i efteråret 2016 i gang med at bruge det nye system, der er udviklet i samarbejde med Det Tekniske Fakultet og Det Samfundsvidenskabelige Fakultet.

Fokus på svarprocenten

Alle studier på Humaniora har nu mulighed for at skifte papir-evalueringen ud med en digital, når forårssemesterets undervisning skal evalueres i april og maj. Baggrunden er, ifølge Lone Granhøj chefkonsulent på Det Humanistiske Fakultetssekretariat, at den vellykkede institutionsakkreditering af SDU i 2014 kræver øget fokus på evaluering af undervisningen.

-  Da SDU blev institutionsakkrediteret bemærkede akkrediteringspanelet, at vi havde lave svarprocenter på vores undervisningsevaluering. Derfor tilbyder vi nu et evalueringsskema digitalt, så vi kan få fokus på svarprocenterne og skabe et mere systematisk evalueringssystem, som også skal sikre, at studierne får handlet på tilbagemeldinger fra de studerende, forklarer Lone Granhøj.

Hun understreger samtidig, at digital evaluering er et tilbud, og studierne selv bestemmer rammerne for evalueringerne.

Den tilgang er en god idé, mener Laila Kjærbæk fra Audiologi.

-Hos os har vi besluttet, at den digitale evaluering er et tilbud, fordi man skal respektere, at nogen kun vil evaluere mundtligt. Mit råd er samtidig, at man får diskuteret i studienævnene, hvem der kan se de digitale evalueringer hvornår, så både undervisere og studerende kan føle sig trygge i at evaluere digitalt.

Læs mere om digital evaluering og find vejledning her.

Redaktionen afsluttet: 28.02.2017