Bevillinger

De får Carlsberg-bevillinger

Fire humanistiske forskere på SDU har netop modtaget Carlsberg-bevillinger til forskningsprojekter om dansk selvforståelse efter 1864, hekseri i det tidligt moderne Danmark, videnskabelige vidnesbyrd og ondsindet litteratur og prekariatet.

Lektor Rasmus Glenthøj, lektor Louise Nyholm Kallestrup, lektor Mikkel Gerken og ekstern lektor Marianne Kongerslev fra Humaniora på SDU har i år fået Carlsbergbevillinger til hver deres forskningsprojekt.

Rasmus Glenthøj fra Institut for Historie har modtaget et distinguished lektor-stipendium på 4,2 mio. kr. til et projekt, der vil undersøge, hvordan Danmarks nederlag i 1864-krigen har påvirket dansk identitet og de seneste 150 års ideologiske kampe.

Louise Nyholm Kallestrup fra Institut for Historie og Mikkel Gerken fra Institut for Kulturvidenskaber har fået hver et Carlsberg Semper Ardens-stipendie til projekter om hhv. hekseri i det tidligt moderne Danmark og en monografi om videnskabelige vidnesbyrds betydning i samfundet. Derudover har Marianne Kongerslev fra Institut for Kulturvidenskaber fået et post.doc-stipendie til projektet Spiteful Literature: An Affective Theory of Precarity.

Endelig har lektor Morten Boeriis, post.doc Sumin Zhao, lektor Caroline Schaffalitzky og lektor Laila Kjærbæk modtaget Carlsberg-bevillinger til konferencer i løbet af 2018.

I alt modtager humanistiske forskningsprojekter og konferencer på SDU knap 7 mio. kr. fra Carlsbergfondet i år. Du kan læse mere om flere af forskningsprojekterne, som har fået Carlsberg-bevillinger, i de kommende nyhedsbreve fra Humaniora.

Redaktionen afsluttet: 08.12.2017