Udnævnelse

Turismeprofessor fortsat i spidsen for Vadehavet

Janne Liburd, professor i bl.a. bæredygtig turisme på SDU, er netop blevet genudpeget som bestyrelsesformand for Nationalpark Vadehavet.

Af Susan Grønbech Kongpetsak, , 08-02-2019

Det bliver professor Janne Liburd fra Institut for Design og Kultur på SDU Kolding, som fortsat skal stå i spidsen for landets største nationalpark, Nationalpark Vadehavet.

Engageret arbejde

Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen har netop genudpeget professor Janne Liburd som bestyrelsesformand for Nationalpark Vadehavet, så hun og den nye bestyrelse kan fortsætte arbejdet med at udvikle nationalparken, der kom på UNESCOs verdensarvsliste i 2014.

- Janne Liburd og hendes bestyrelse har arbejdet engageret for at sætte Nationalpark Vadehavet på landkortet. Det er lykkedes flot, og jeg er glad for, at hun vil fortsætte det gode arbejde. Hun har en stærk profil som professor i turisme på Syddansk Universitet. Jeg er overbevist om, at hendes formandskab og kompetencer fortsat vil være en gevinst for Nationalpark Vadehavet, siger Jakob Ellemann-Jensen om genudnævnelsen i en pressemeddelelse.

Professor Janne Liburd skal de næste fire år lede en bestyrelse, der består af seks nye medlemmer og seks gengangere ud over formanden. Når det lokale nationalparkråd har konstitueret sig, vil bestyrelsen blive suppleret med to repræsentanter herfra.

SDU-professoren glæder sig til det videre arbejde med nationalparken:

- Jeg takker for tilliden og glæder mig til at fortsætte arbejdet som formand. Der er stadig masser at gøre. Ikke mindst skal vi arbejde med den nye nationalparkplan, der også adresserer FN’s Verdensmål, siger professor Janne Liburd.

Topfoto:  Colin Seymour

Redaktionen afsluttet: 08.02.2019